juliniberlin.blogg.se

Vi har alltid önskat att få prova på att bo utomlands , gärna i Tyskland, då vi har anknytning dit.Mina föräldrar som båda är Tyska invandrare har gett mig den bästa "basen" att uppskatta detta stora Europeiska land, dess kultur, mat, traditioner mm. Då min man ville plugga i Düsseldorf under 3 månader så tänkte vi till ! Ska jag vara själv med tonåringen hemma? Nej tack.( och detta är ömsesidigt.) Ska mannen pendla? Hur skulle det se ut om vi tog en tid tillsammans nu istället för detta eviga "det gör vi sedan", när barnen blivit äldre, när gammal behövande släkt ej finns, när ditt och när datt etc..., ni känner säkert igen resonemanget.Nu är NU och nu mår VI bra och har möjlighet. ..nu kör vi - häng med om du vill!

1 Maj och Galleri runda i Schöneberg .

Publicerad 2015-05-04 14:49:09 i Allmänt,

 
1 Maj började traditionsenligt med en  fackföreningsdemonstration.Reinar Hoffman ordförande för DGB som organiserar både tjänstemän och arbetare höll tal vid Brandenburger Tor.
DGB är en fredlig tillställning .
Motpolen är det lika traditionella revolutionära  1 maj tåget i Kreuzberg..tåget är förknippat med kravaller och vandalism ,alltsedan livsmedelshallen "Bolle" sattes i brand och plundrades vid ett första maj firande 1987.
Här finner man nu mer en moske i korsningen Skalitzer och Wiener Strasse.
Politiker och poliser har tvingats byta strategi för att stävja våldet .Man har tex sedan 2003 ordnat med en stor gatu fest ,musik, dans olika artister och mängder med mat och dryck.  Lokala handlare och krogar , men också hela familjer inklusive de äldsta (se bilden på "grill mormor",som min kusin döpte henne till i Fredags ) erbjuder mat från hela världen.Syftet är att skapa en fredlig atmosfär som avväpnar potentiella våldsverkare. Polisen satsar även sedan flera år på sk de-eskalation,vilket betyder att man inte lika synligt demonstrerar hur många och hur välutrustade man är, för att inte provocera.
Resultatet är mycket positivt ,våldsamheterna har avtagit- men visst händer det en hel del även idag.
 
Familjen och kusinbesöket äntrade dock Kottbusser Tor medan allt var lugnt och relativt stilla. Grill dofter och musik blandas friskt med människor från när och fjärran.Många barnfamiljer och många turister..och allt där i mellan.Glad stämmning som senare intensifierades under kvällen. Många var riktigt glada i hatten- de som lät mest var uteslutande turisterna,de "inhemska " var lika glada men något mer diskreta i allt..ta bara exemplet på val av kiss buske..nöden har ingen lag-men det ses inte med blida ögon att pinka var som -och det säger man även till om..men inte en dag som denna kanske-och inte när man nästan kryper in med hela kroppen i busken.Bättre kan man inte göra utgår jag ifrån. Vid 18 tiden börade en viss oro kännas av. Fler poliser / bussar , piketer och ,motorcyklar samlades och  demonstranter mobiliserades. Av 45.000 tusen  fest besökande  i ormådet fick man gripa 45 personer för förargelseväckande betende och bråk ,samt att 39 poliser på något sätt blev skadade i samband med dagens och kvällens demonstrationer och Maj festande- Det var den lugnaste 1 maj hittils ,säger både polis politiker och arrangörer. Då det blir fler och fler besökare så måste man troligtvis ändra nästa (och kommande års ) upplägg,för att bibehålla syftet med allt kring 1 maj festandet-och självklart få ner antal gripna och skadade ytterligare !
 
Då tunnelbanan var avstängd , dagen till ära, vandrade vi så trötta och glada längs med Landkanalen hemåt. Härligt att få ha upplevt det hela, men kanske inget vi längtar till att göra igen. Dagen efter vankades mannens födelsedagspresent- En guidad konstrunda i Schöneberg- galleriernas "mecka". Vi kan absolut ingenting om konst- men roligt var det..blev dessvärre ej    klokare efter besöken ,dock ganska inspirerad.(och lite irriterad) OM nu ett konstverk , bestående av utplacerade cigarett paket på ett trägolv kan kosta en massa pengar (och dessutom kallas konst)- eller mjukstoppade "ben" (se bilden högst upp) samt en tavla bestående av en ratt ,2 händer och en lång grå väg (ser ut att vara målad av en 8 åring -bra gjord-men av en 8 åring) ,OM nu allt detta är konst-så nog tusan ska även jag kunna utföra något liknande! Inte för att jag någonsin tror att jag ska fylla ett galleri med skäggiga unga män och svala kvinnor i olika åldrar ,som hummar och tittar förstående med huvudet på sned..Men,för min egen del kan jag ju kasta loss och hitta på något roligt tänker jag.Sagt och gjort.När konstrundan var klar ,så såg jag en container-ni som känner mig, vet att jag har en förkärlek till dessa..Här i Berlin innehåller de dock mest betong och brädor, men denna gången hade jag tur ! Här låg en spiralbotten (utan själva madrassen ) och den ville jag genast ha..Hemma i lägenheten får vi inte sätta upp något ,och mina roliga hälsningar från Sverige  ,visitkort och kartor ,hamnar bara i stora högar,så det här passade perfekt för min "konst".Härmed välkomnar jag familjens mobila konstverk-lätt lutad mot vitmålad vägg och full med kärlek från nära och kära.Kram på er.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cissi

Jag och min familj,provar att bo ,leva & plugga i Berlin för en stund .Annars jobbar, finns och trivs jag bra i Sollentuna! Men just nu är vi här.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela