juliniberlin.blogg.se

Vi har alltid önskat att få prova på att bo utomlands , gärna i Tyskland, då vi har anknytning dit.Mina föräldrar som båda är Tyska invandrare har gett mig den bästa "basen" att uppskatta detta stora Europeiska land, dess kultur, mat, traditioner mm. Då min man ville plugga i Düsseldorf under 3 månader så tänkte vi till ! Ska jag vara själv med tonåringen hemma? Nej tack.( och detta är ömsesidigt.) Ska mannen pendla? Hur skulle det se ut om vi tog en tid tillsammans nu istället för detta eviga "det gör vi sedan", när barnen blivit äldre, när gammal behövande släkt ej finns, när ditt och när datt etc..., ni känner säkert igen resonemanget.Nu är NU och nu mår VI bra och har möjlighet. ..nu kör vi - häng med om du vill!

Lite röriga dagar och kvällar = ingen kraft & tid till blogg .

Publicerad 2015-01-15 23:08:20 i Allmänt,

Hej igen.Det har varit  lite körigt -därav har jag inte skrivit på länge.
Ta bara en sådan sak som att vi lät nyckeln sitta kvar på insidan av dörren till lägenheten -vilket i denna dörr betyder  att man ej kan låsa upp utifrån ! Och vi stod liksom allihopa ute för vi skulle äta middag i våran närliggande marknads hall.Mannen svor högt över den förmodande höga avgiften från låssmeden,sonen svor högre över det idiotiska sättet att bygga dörrar med dåliga lås och jag försökte något stressad ringa till vår underbara Franska hyresvärd..mest nervös för att vi ligger i förhandlingar ang vår kommande hyresperiod och för att jag seriöst har mycket svårt att låta bli att skratta när jag pratar med honom (hans underbara Tysk- Franska brytning ni vet ) .Efter att ha sänt honom sms och lämnat meddelande på svararen och för säkerhetsskull även  stört hans fru i ärendet utan resultat, så gjorde vi det vi brukar:
Åt & drack ! Inte kan man lösa problem på fastande mage- och inte kan vi fasta ,när det finns så mycket gott, och gott om tid hade vi ju, eftersom vi inte kunde komma in..Hemma väntade Linus kemi papper på Tyska och min blogg, Tysk litteratur och en mängd underlag till sonens skola som ska plöjas igenom.
Efter en lång stund ringer vår hyresvärd upp oss och vi förklarar situationen, då han varken läst eller lyssnat på meddelandena jag lämnat. Han var länge tyst och sa sedan :Merde ,merde, merde..das at misch aus passiiirt,si myssän schjets eiin shlyyssäldinst anryfen.../= fan X3 -det har hänt mig med ,nu måste ni ringa en lås smed.-fast det lät naturligtvis mycket roligare på Tyska med fransk brytning. När vi möttes i porten 3 minuter senare fick jag gå därifrån ,då det var omöjligt att prata med monsieur De Ganay utan att jag började skratta.Mannen var sur-det var oförskämmt och jag håller med helt-jag kunde dock ej rå för det.Antingen börjar jag prata på samma sätt eller så  skrattar jag - förlåt ! Lås smeden kom och även han fick flämtande gå upp för alla trappor med tung prispärm och stoooor verktygslåda. Kalaset skulle kosta 2000 kr men innan ville han se vårat "Personal ausweis " = Id kort , eller Reise Pass = pass- KÖRKORT med 4 sista siffror som är det finaste man kan ha som svensk, är av 0 och inget intresse eller värde här ! Förklarade att vi hade allt han begärde ,fast inte utanför denna sida av dörren. Nähe- men kanske kontraktet på lägenheten då ? Nej tyvärr, även det ligger sällan i jackfickan när man ska ut på byn-men jag ska tänka på det nästa gång vi låser oss ute-lovar !
Väl inne i lägenheten och efter pappers formaliteterna så var klockan mycket. Dags att sätta tänderna i sonens kemi frågor.
Är kemi lätta saker tycker ni ? Roliga kanske? Spännande ? Ja smaken är olika-sonen tycker inget av alternativen , men hittar som oftast på lösningar ändå. Är det på tyska blir det liksom ...mer komplicerat.
Vi svettades över underlagen ett bra tag ,men var tvugna att sluta för att få en hygglig nattsömn.
 
Innan detta äventyr hade mannen och jag startat en "brötchen" analys , brötchen är samma som svenkans fralla, men tyska brötchen är 100 gånger godare. DOCK i dag smakar brötchen på ett annat sätt än när jag var liten flicka.Min äldsta kusin Sören var begåvad med tålamod och god uppfostran-hedersuppdraget var, att när svenska kusiner kom på besök till sommaren ,stå i en oändling kö till bagaren, för att fin besöket önskade färska brötchen ( och alla andra i huset också såklart-men vi åt mest :) ) Då det var DDR tider kunde folket själva ej köpa vare sig Nutella eller riktigt smör, gott filter kaffe var det heller ej tal om.När västfolket kom (vi) som hade D-mark eller Dollar så fick vi i sk  Inter shops handla alla de åtråvärda varorna och ta med oss in till vänner och släkt.Min mormor och mosters frukost bord dignade av frukost läkerheter och det finns inget doftminne som sitter så hårt hos mig som just kaffe och brötchen. Brödet har knådats ordentligt för hand och jäst jätte länge innan  gräddning och leverans ut direkt från ugnen till själva disken i bageriet där hungriga stod i kö. Nu är det bake off som gäller..form och färg är nästan lika..men doft och smak är ljusår från "rätt" !
På bilden ser ni 1 Körner Ecke ("korn + frö hörna")( med lite trist pålägg ) samt en "brötchen" med halvhårt smör (Bregott skulle man bli miljonär på hä r-Arla ,ett tips) och Pflaumenmus = plommon sylt- även detta ,ett av barndommens favorit pålägg. Smakupplevelsen var sådär.Sonen var förtjust i själva frallan, den godaste han hittils smakat sa han..pålägget fnös han åt ,men det är ok !
Ett uppdrag jag tar på mig ,( medan gosse barnet klämmer i sig kebab på olika ställen,) är att utse den bästa "Taste alike "brötchen .Vilket bageri levererar närmaste smakupplvelsen gällande hur en riktig tysk brötchen ska smaka ? Fortsättning följer.Tills dess- kram och ha koll på nycklarna !
 

Kommentarer

Postat av: Anna Hellman

Publicerad 2015-01-17 09:48:01

Helt underbar berättelse! Skrattade gott till fredagsdrinken.Kan se scenariot framför mig.
Saknar dig och dina galna upptåg på jobbet!

Svar: Härligt att jag kan glädja dig även från Berlin ! Det var verkligen Circus här..mitt i allt ringde även kära gamla FF och hade ännu en gång blivit bestulen.. lås smeden trodde nog att vi var komplett galna..jag menar halva Berlin består ientligen av galningar från olika håll i världen..men vi tar nog priset eftersom vi "ser" ut som en vanlig familj:) MEN det e vi ju inte alls ! Kram på dej !
Cissi

Postat av: Zebo

Publicerad 2015-01-19 22:57:45

Mmmm, de härliga brötchen...
Önskar jag vore där!

Tips: Riktigt smör förvarat i rumstemperatur (< 25C) härsknar aldrig, är mer bredbart, godare och framförallt nyttigare än Bregott. = )

Svar: Zebo! Du måste komma till oss..men panten är bregott ! Jag skiter väll i va som e nyttigt !:):):):)):
Cissi

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cissi

Jag och min familj,provar att bo ,leva & plugga i Berlin för en stund .Annars jobbar, finns och trivs jag bra i Sollentuna! Men just nu är vi här.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela