juliniberlin.blogg.se

Vi har alltid önskat att få prova på att bo utomlands , gärna i Tyskland, då vi har anknytning dit.Mina föräldrar som båda är Tyska invandrare har gett mig den bästa "basen" att uppskatta detta stora Europeiska land, dess kultur, mat, traditioner mm. Då min man ville plugga i Düsseldorf under 3 månader så tänkte vi till ! Ska jag vara själv med tonåringen hemma? Nej tack.( och detta är ömsesidigt.) Ska mannen pendla? Hur skulle det se ut om vi tog en tid tillsammans nu istället för detta eviga "det gör vi sedan", när barnen blivit äldre, när gammal behövande släkt ej finns, när ditt och när datt etc..., ni känner säkert igen resonemanget.Nu är NU och nu mår VI bra och har möjlighet. ..nu kör vi - häng med om du vill!

Helg. Lite mat prat och mycket murvandring -gränslösa gränser.

Publicerad 2015-01-11 23:18:00 i Allmänt,

Efter första "fredagshelg känslan" för framförallt Linus del då hans första vecka i skolan var slut , åt vi en god gryta hemma i vår mysiga lägenhet.Jag hade botaniserat i vår lilla Turkiska affär och hittat fina kryddor och härligt kött som jag gjorde en mustig gryta på.Den kokade bra länge och mellan varven ställde vi ut kastrullen på vår mini balkong en halv trappa upp mot stora kyrkan vi har bredvid oss. Härligt att laga mat ,trots att utrymmen och framförallt utrustning ej finns..Fransmän kanske mest går ut på lokal och äter ? Vi har ingen vitlökspress,ingen potatis skalare,inga dl mått , knappt några uppläggningsfat eller skålar ingen kaffebryggare och ingen micro..Vi har löst det mesta och anpassar oss efter det som finns och det funkar utmärkt -lnga problem..bara en tanke..men det är klart de äter kanske mest ostron och dricker champagne ..då behöver man ju ingen micro alls!
 
På lördag morgon fick sonen sova ut -mannen och jag åt en ljuvlig frukost på A.Horn innan vi drog iväg på en nästan 4 timmars tur från Unter den Linden /Brandenburger Tor - Französische Strasse. Vi var 6 deltagare + guiden.En mycket bra guide som talade tydlig  tyska -vi fick även öronsnäckor och minibandspelare så att vi kunde höra guiden bra trots trafik och ovädret (stark storm och regn) .Han varvade sina egna ord med inspelningar från olika repotage , intervjuer och uttalande under ,innan och efter murens uppkomst. Även om jag förut upplevt muren , Berlin ,DDR och gränsövergångar som liten/yngre -förstår jag vidden av det hela först nu i vuxen ålder.
Nu finns ingen fysisk mur kvar annat än på Niederkirchenstrasse och Potsdam (Den förstnämnda är orgianal på orginalplats ,52 meter lång ) Man har istället lagt ner dubbla rader av kullerstenar eller andra tydliga markeringar överallt där muren en gång gick. Överallt finns olika minnesmärken ,anvisningar, museum eller skyltar och konstverk som berättar livsöden och händelser kring muren för oss under vandringen. Vi avsluter vid Frazösche Strasse och Tränenpalast (Tårarnas palats) .Här togs många avsked när man skulle tillbaka till "sin" sida av muren , då ev besök på "andra sidan" kunde genomföras. Nu finns en permanent gratis utställning där som berättar om gränsövergångens historia.
 
Det finns ett kinesiskt ordspråk som jag tror går så här: När förändringens vind blåser bygger en del murar , andra väderkvarnar...jag föredrar absolut väderkvarnar!
Ca 2, 7 miljoner människor flydde innan själva muren var på plats.Bland dem även min mamma Regina ! Som ung student 1955 med höga betyg ville hon studera till lärare.Då hennes politiska inställning enl DDR ej var "pålitlig"(vägrade bla. att lära sig Ryska i skolan ,vilket var obligatoriskt) ,samt för att hon inte var ett arbetar eller bonde barn fick hon inte studera vidare på östtyska universitet. Min morfar hade på något sätt fått reda på att det fanns instutioner i väst Berlin som tog hand om studenter i mammas situation.Mamma fick en liten adresslapp som hon gömde i skon och en liten väska med enbart det absolut viktigaste i .Med tåg från sin hemstad Werdau,  till Ostbahnhof/Berlin  och vidare med annat tåg till "sektorsgränsen".Man gjorde stickprover och kontroller -mamma vågade och klarade , att gå genom gränspassagen utan att blir stoppad..Hon var fri !.Det finns så mycket mer att berätta om detta -det måste nästan tilldelas genom en egen bloggsida . Modiga mamma -TACK! Brandenburger Tor - en stadsmur och propyle (Grekisk term för entren till en inhängnad, vanligtvis tempelområden) och Potsdammer plats ,där man monterat upp en del av muren(ej den som stod här på riktigt, utan en annan del ) för att visualisera murens väg genom Berlin. Jag tog en bild med viss reklam i bakgrunden för att fånga kontrasterna i då tid och nu !
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-01-12 13:00:51

Håller med dig - föredrar väderkvarnar.....men det blåste väl andra vindar då - Från Öst! Har nyligen läst Follets Evighetens Rans - mycket om Öst/väst Berlin och alla öden som drabbade så många! Regina är en hjältinna som vågade och klarade det - vilken tur!

Kramar till dig, maken och Linus!

Svar: Hej Wenche. Du har helt rätt..spännande med boken du läst..tack för fint samtal igår. Kram i massor
Cissi

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cissi

Jag och min familj,provar att bo ,leva & plugga i Berlin för en stund .Annars jobbar, finns och trivs jag bra i Sollentuna! Men just nu är vi här.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela