juliniberlin.blogg.se

Vi har alltid önskat att få prova på att bo utomlands , gärna i Tyskland, då vi har anknytning dit.Mina föräldrar som båda är Tyska invandrare har gett mig den bästa "basen" att uppskatta detta stora Europeiska land, dess kultur, mat, traditioner mm. Då min man ville plugga i Düsseldorf under 3 månader så tänkte vi till ! Ska jag vara själv med tonåringen hemma? Nej tack.( och detta är ömsesidigt.) Ska mannen pendla? Hur skulle det se ut om vi tog en tid tillsammans nu istället för detta eviga "det gör vi sedan", när barnen blivit äldre, när gammal behövande släkt ej finns, när ditt och när datt etc..., ni känner säkert igen resonemanget.Nu är NU och nu mår VI bra och har möjlighet. ..nu kör vi - häng med om du vill!

East side Gallery -Berlin är inte till salu !

Publicerad 2015-02-03 18:07:00 i Allmänt,

 
Hej vänner. Sonen har vinterlov, men vi är hemma.Både maken och gossen är ännu förkylda .En stund i solen orkade dock sällskapet med igår, så vi luftade bilen och åkte till; Die Berliner Mauer - East side Gallery i Friedrichshain. Jag hoppas att politikerna tar sitt förnuft till fånga och återigen låter orginalkonstnärerna göra sitt arbete en sista gång och sedan ser till att skydda muren från klottrare och vandaler. Orginal målningarna har fått göras om en gång redan, och man ser knappt detta arbete idag pga klotter och grafiti . Berlin är inte till salu , hör och ser jag många gånger. Jag förstår mer och mer vad Berlinaren menar. Det är ganska mycket "bade taste" att köra från Adlon Hotel till Brandenburger Tor i feta Hummer Limousiener och vaska Champagne Unter den Linden. Vad blir konsekvenserna av lyx lägenhets projektet precis vid murens kant mot Spree floden? Vad tänker människorna som tar massor av selfies vid muren och sedan lämnar sitt namn på den med medhavd spritpenna? Förmodligen tänker de bara på sig själv..Inte på att detta är en bit HISTORIA .En historia som måste bevaras för att ingen ska glömma och alla ska kunna ha möjlighet att förstå historien-även nästa generation.I andra delar av världen finns statyer, parker och öar..vi har tex skansen som ger oss och andra möjligheter och insikt i hur ett liv kan ha sett ut förr...På gott och på ont måste vi bevara och värna vår historia -inte bara för att det är trevligt ,utan för att det är totalt nödvändigt -har vi en fysisk plats att återkomma till tror jag att chansen till upprepning av "dålig historia" in i det längsta kommer att förhindras av alla kommande generationer . Texten till vänster längst ner är hög aktuell och jag hoppas att ingen ska förstöra det budskapet-då det behövs mer än någonsin idag 2015.

Kommentarer

Postat av: Marie

Publicerad 2015-02-04 18:41:45

Så rätt Cissi! Vi får aldrig någonsin glömma.,..
Kram Marie

Svar: Nepp! Kram Cissi
Cissi

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cissi

Jag och min familj,provar att bo ,leva & plugga i Berlin för en stund .Annars jobbar, finns och trivs jag bra i Sollentuna! Men just nu är vi här.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela