juliniberlin.blogg.se

Vi har alltid önskat att få prova på att bo utomlands , gärna i Tyskland, då vi har anknytning dit.Mina föräldrar som båda är Tyska invandrare har gett mig den bästa "basen" att uppskatta detta stora Europeiska land, dess kultur, mat, traditioner mm. Då min man ville plugga i Düsseldorf under 3 månader så tänkte vi till ! Ska jag vara själv med tonåringen hemma? Nej tack.( och detta är ömsesidigt.) Ska mannen pendla? Hur skulle det se ut om vi tog en tid tillsammans nu istället för detta eviga "det gör vi sedan", när barnen blivit äldre, när gammal behövande släkt ej finns, när ditt och när datt etc..., ni känner säkert igen resonemanget.Nu är NU och nu mår VI bra och har möjlighet. ..nu kör vi - häng med om du vill!

Fittnes = Träning . I Berlin saknas Friskis och Svettis- men jag gör så gott jag kan.

Publicerad 2015-04-17 09:50:16 i Allmänt,

Det finns många tränings alternativ här, precis som hemma. Förutom vida vidder som tex Tempelhof,där man både kan jogga , cykla , utöva bollaktiviteter eller köra Rolerblades,finns en uppsjö av gym ,föreningar med specifik sport ,eller en blandning = Fitness center.
Kombon av de "kurser" /klasser /träningar som finns i ett Fitnesscenter är att jämföra med vårat Friskis ...MEN Friskis är såå mycket bättre på alla punkter-Jag saknar er i Häggvik /Stinsen !Glädjen ,flexibiliteten,musiken, inredningen ,människorna- allt faktiskt. Men jag är ju inte den som är den,så därför säger jag: Det kunde varit värre..Och det är faktiskt både intressant, lärorikt och roligt på det "Fitness center " jag nu löser månadskort hos.
 
På Frauenfitness i Neukölln får bara kvinnor vara närvarande.Och det är dom- med råge ! Långt ut i trapphuset hör man högljudda röster ,turkiska och arabiska blandat med tyska.Första gången jag kom trodde jag det var handgemäng och bråk.Man gestikulerade vilt och högljutt samtidigt som man crosstrainade i långa rader. När så plötsliigt tyska ord kom in i det turkiska och arabiska snacket mellan kvinnorna förstod jag att de pratade om recept !! Kål och lamm ,potatis och bröd-hur det bäst lagas och äts !På väggarna runt om har man 6 TV-apparater ,alla har olika program och ingen har text och ljudet från de 6 apparaterna blandas friskt-men man kan inte urskilja vad som kommer från vilken..Färgerna i lokalerna är pastell rosa (Någon som minns färgskalorna på  Norrvikens gym?) ,ombytesskåpen står uppradade som i militärbarackar (massor)-framför dessa ,urgamla träribbade bänkar..påminner starkt om tjejernas gamla jumpa omklädningsrum i högstadiet..lite ångest över det hela..Heltäckningsmattor (nåfiltslmattor ?) under redskapen på gymsidan,skinnfotöljer och sidenblommor,en ranglig hylla i duschrummet till schampoflaskan, och har man TUR kan man duscha inom 1/2 timma efter sitt pass-det finns nämligen bara 3 duschar ..Många tycker om att duscha länge.Och basta.Och såklart duscha igen.Länge.Man har mycket hår på många ställen..man får INTE raka sig i duschen.Inpackningar i håret ,kan som bekant innebära att man tappar mycket hår i samband med inpackningen. Det märks..och kanske att man rakat sig l i t e när man ändå var i farten..har man mycket hår på många ställen ,märks det också ! Det görs i smyg-både av de med mörkt ,rött,ljust,råttfärgat,svart ,brunt och ljusgult hår.Jag har dock inte vågat än.Jag är rädd för att jag kanske ska fortsätta med olaterna när jag är hemma i Friskis duschen igen-bäst att låta bli.
 
Stämningen är hög och musiken i "kursrummet" ännu högre.Så gammeldags popmusik?Svårt att definera -vad är det för typ av musik och artist?Eller är det kanske den ganska omoderna anläggningen och högtalarna på stativ som gör att det känns "gammalmodigt"? Eller fitnessledaren som kommer med stram uppsyn och hård hästsvans..? Lite Susanne kniiip över de flesta ledarna känner jag, och paniken börjar komma. Här rivstartas det med ryckiga rörelser och pepp rop med gäll röst. Inget-Hej och välkomna-några nya ansikten-jag heter..ni vet som på Friskis-utan pang på rödbetan bara ! Färse (häl) Flanke (sida) Po (rumpa) -Några nya ord har jag i alla fall lärt mig, på passet, men annars är jag mest förvirrad över de snabba kasten och okontrollerade(för mig) och hårda, väl många gånger upprepade "jumpaövningarna". Och step up bräda-Hallå ? Har man inte det bara på just Step up? Och detta var inte ett sådant jumpa pass! Jag trasslar in mig i mattan som ska ligga på stepup brädan-och jag ska ligga på på höger sida och inte på vänster-ropar ledaren den Tyska Susanne ,högt för att överösta musiken.Vilket innebär att jag pinsamt klumpigt ,rullar runt och när jag landat ,så ska vi stå upp ,och när jag ställt mig upp ,så ska vi ner igen och...Många gånger hör jag Tyska Susanne ropa till mig-men till slut ger hon upp! Eländiga utlänning tänker hon säkert,då hon hade hört mig prata på svenska i mobilen tidigare.
Jag längtar till stretching och avslappningen-fast en annan längtan ,än den jag vanligtvis har på Friskis!" Glädjen i gemnsamheten på jumpa passet- att man kämpat -att jag gör så gott jag kan utan offentliga tillrättavisningar av jumpaledaren,vad bra jag jobbat,snart får jag vila känslan" Denna längtan styrs av att jag vill avsluta så fort som möjligt och gärna står i kö för att duscha så att jag får åka hem till Kreuzberg igen. Men det blir ingen stretching i den bemärkelsen..och avslappning var det ingen ide att utföra,för det finns bara en jumpasal och nu ska Spinningpasset börja. Cyklarna (från tidigt 80 tal) rullas ut från ett gammalt förråd och nästa grupp tar ingen hänsyn till att vårat pass inte är slut än. De vill ha den bästa cykeln och den bästa platsen och då gäller det att hålla sig framme.Vi föses ut som ett gäng kor (och jag ett får) ,men alla är nöjda och vana vid detta verkar det som.Bäst att se glad ut och liksom bara följa med tänker jag . Medan jag väntar på duschen läser jag mycket noggrannt Bastu instruktionerna (se bild) Det är en hel vetenskap ! Vilorummen bredvid bastun är gigantiska om man jämför med duschutrymmet   och det finns  många vilosängar. Kropparna är också många och många ganska stora.Trivsamt och inlindat .Jag tycker om det-trots kö och hårda ord på passet ,märker jag att jag tycker om det ,ändå! Det gör mig glad!
Japanskan och Amerikanskan i gruppen  säger inte mycket, de tyska tjejjerna som var med pratar med de som de känner till sedan tidigare.De turkiska kvinnorna pratar också mest med varandra. Efter ett tids återkommande träning på andra pass,börjar några av oss känna igen varandra och långsamt knyter jag kontakter. Mest med de Turkiska och några från Iran. Vi pratar krämpor och mat,klockor och resor,kryddor och värmen som äntligen kommit till oss.Vi blandar Tyska med engelska,Turkiska och Persiska -svenskan är knepig att förstå- men kroppsspråket -wow-det är häftigt! Ingen nyhet för oss,eller hur?. Men ändå häftigt när man får använda det (eller måste) i större utsträckning.
Även om jag saknar Friskis och mina träningsvänner Vicktoria &  Viktoria + Tuula -jag har hittat ett surrogat institut som ger mig glädje och nya möten ,även om inte själva  tränings resultatet syns utanpå -det är inuti som räknas!
Ha det bäst.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cissi

Jag och min familj,provar att bo ,leva & plugga i Berlin för en stund .Annars jobbar, finns och trivs jag bra i Sollentuna! Men just nu är vi här.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela