juliniberlin.blogg.se

Vi har alltid önskat att få prova på att bo utomlands , gärna i Tyskland, då vi har anknytning dit.Mina föräldrar som båda är Tyska invandrare har gett mig den bästa "basen" att uppskatta detta stora Europeiska land, dess kultur, mat, traditioner mm. Då min man ville plugga i Düsseldorf under 3 månader så tänkte vi till ! Ska jag vara själv med tonåringen hemma? Nej tack.( och detta är ömsesidigt.) Ska mannen pendla? Hur skulle det se ut om vi tog en tid tillsammans nu istället för detta eviga "det gör vi sedan", när barnen blivit äldre, när gammal behövande släkt ej finns, när ditt och när datt etc..., ni känner säkert igen resonemanget.Nu är NU och nu mår VI bra och har möjlighet. ..nu kör vi - häng med om du vill!

Hemtrevligt i Kreuzberg

Publicerad 2014-12-29 22:57:00 i Allmänt,

Det blir lite o ordning i mina inlägg...Vi har inte haft någon uppkoppling och först nu kan jag gå igenom bilder och sortera lite tankar. Igår em anlände vi i Kreuzberg. Den vänlige men smått förvirrade Fransmannen som är vår hyresvärd tog emot oss på Marhenikeplatz 4 och ville genast hjälpa oss med packningen. Bilen var som ni vet proppfull och han valde den största och tyngsta resväskan=min! Vi andra började lyfta ut resten och sätta in i porten-Fransmannen dröjde läääänge innan han kom åter till oss.Han stirrade stort på högen av kartonger ,musikinstrument, datorer och målarpenslar..Vet ni att det är en möblerad lägenhet som ni ska hyra (Tänk Tyska med fransk brytning..allo allo emliga armen) utbrister han medan svetten rinner över pannan,fast det var minusgrader ute ...Jo det visste vi ju, men ändå, ni vet hur svårt det är att packa lätt,det har vi redan konstaterat! När vi sedan gemensamt bär upp fler saker så visar det sig att vi bor 5 trappor upp närmast vinden och himlen och kyrktornet ,fast utan hiss! Även denna gång har vår hjälpberedde hyresvärd valt en av de tyngre emballagen.Han stannar flåsande på våning 4 och beordrar en paus sammtidigt som han väser att det ABSOLUT inte är någon som helst fara eller problem för honom att utföra detta..vi stretar vidare och kommer till slut upp i vårat "Nest" som betyder bo på Tyska (fågelbo närmare bestämt ). En härlig fräsch nyrenoverad lägenhet i en gammal fastighet ,vilket betyder högt i tak, mycket ljusinsläpp genom flera fönster ,gamla fina trätiljor och stora element..alltså ingen golv värme och kalldrag ! Långkallingar och inneskor is the thing här ! Modernt kök , öppen matplats mot vardagsrum, ett större sovrum som har stort arbetsbord samt ett litet extra utrymme till garderob och förvaring. Det andra sovrummet till sonen är mindre , men har bra arbetsyta till dator och andra livsnödvändigheter i en 14 årings liv, garderob och skjysst bäddsoffa samt lite små förvaring-han har installerat sig super bra och fått det både hemtrevligt och mysigt med sina egna saker. Badrummet har 2 handfat och både badkar och dusch. Vi känner oss hemma! Tack ni som bidragit till denna känsla-allt från badrumsmattan på iskalla stengolv, till god marmelad och fina servetter mm! !

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2014-12-30 15:37:00

Haha! Underbart kul att läsa Cicci :-) Passar på att önska er Gott nytt år!

Kram fam Zagai Roel

Svar: Tack och detsamma ! Allt det bästa till hela familjen från mig i Berlin!
Cissi

Postat av: Vikyoria

Publicerad 2014-12-31 23:58:08

Underbara Cissi!

Gläder mig åt att läsa din blogg strax innan tolvslaget. Önskar er ett underbart halvår i Berlin, o ytterligare ett hemma i Svedala.

Många kramar! /Viktoria

Svar: Tack rara du! KRAM //C
Cissi

Postat av: Vikyoria

Publicerad 2015-01-01 11:56:01

Underbara Cissi!

Gläder mig åt att läsa din blogg strax innan tolvslaget. Önskar er ett underbart halvår i Berlin, o ytterligare ett hemma i Svedala.

Många kramar! /Viktoria

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cissi

Jag och min familj,provar att bo ,leva & plugga i Berlin för en stund .Annars jobbar, finns och trivs jag bra i Sollentuna! Men just nu är vi här.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela