juliniberlin.blogg.se

Vi har alltid önskat att få prova på att bo utomlands , gärna i Tyskland, då vi har anknytning dit.Mina föräldrar som båda är Tyska invandrare har gett mig den bästa "basen" att uppskatta detta stora Europeiska land, dess kultur, mat, traditioner mm. Då min man ville plugga i Düsseldorf under 3 månader så tänkte vi till ! Ska jag vara själv med tonåringen hemma? Nej tack.( och detta är ömsesidigt.) Ska mannen pendla? Hur skulle det se ut om vi tog en tid tillsammans nu istället för detta eviga "det gör vi sedan", när barnen blivit äldre, när gammal behövande släkt ej finns, när ditt och när datt etc..., ni känner säkert igen resonemanget.Nu är NU och nu mår VI bra och har möjlighet. ..nu kör vi - häng med om du vill!

Peking levererar .

Publicerad 2016-03-30 11:54:28 i Allmänt,


Vi äter en ljuvlig frukost på Marriot och går sedan på upptäcksfärd i Peking. De olika marknaderna ligger högst upp på listan , då söndagar är den stora marknadsdagen för alla . Vi trängs med kineserna och sonen förhandlar som bara den , en käpp med lejonhuvud(?) , armband , en liten the kittel mm  . Mannen prutar på porslin och jag letar efter en ny klocka till Pärlugglan ! Jag pekar på sakerna jag önskar och sonen startar " affären " , då jag inte är bekväm med att pruta alls . .. Sedan bär det av till div glasögon butiker och
shopping distrikt som är helt galna . När hungern sätter in letar vi oss till en Roasted Duck restaurang . Alla kineser äter söndag lunch så kön är lång. Systemet för att få ett bord är att anmäla sig och beroende på hur många personer man är får man plats så småningom . Tur att vi är i litet sällskap 😊 Ingen kan direkt någon engelska och även om det som oftast står på engelska , så krävs en hel del kropps språk och ; hummanden , nickande , skakande ,några kinesiska fraser och pekade på menyn & fingrar som visar antal - fler service personal tillkallas och så går man igenom allt en gång till . Vår anka kommer så småningom och med den pannkakor , vårlök och plommonsås - sedan buljongen från ank koket , smakar ej så gott tycker sonen och jag , medan mannen tycker det är helt ok ! 
Mätta går vi vidare genom olika kvarter där affärer av alla de slag säljer nästan som saker . Vi passerar "The night market" , där miljoner människor väljer och vrakar mellan olika matbodar som serverar allt från frukt till skorpionen spett . Det luktar vidrigt i gränderna och vi vänder snabbt om , det här är inget för oss , men nu har vi sett den omtalande marknaden i alla fall . Vi tar oss hemåt och gossarna i familjen njuter av spa och vårat fina hotel medan jag trängs en stund till med söndags lediga kineser i våra " hoods" !
Att handla i en kinesisk galleria är en upplevelse i sig . Det finns massor av personal , men inte alls så många kunder .När jag kommer som kund pratar de kinesiska med mig fast jag tydligt är turist . De blir antingen super upphetsade , glada och angagerade ,vilket innebär att de kan ropa till sig fler personal el tom ringa upp någon kompis  som kan lite engelska , eller så sker motsatsen , att de pratar fortare ," argare", och framförallt HÖGRE ! 

Man kan pruta även i affärer med fast pris och när priset är satt får man en lapp och så köar man i en annan kassa för att betala . Sedan tar man kvittot till kassan där man handlat varan för att hämta ut den ! ( Alla är verkligen sysselsatta i Kina , man sopar överallt, torkar papperskorgar , plockar skräp , tvättar galler , alla offentliga WC & det finns många , bevakas & städas , etc )
Innan köpet följer de efter ditt minsta steg , som en skugga .. Visar man intresse för en vara börjar de prata på kinesiska . Förmodligen fördelar med varan , eller priset som kan diskuteras ! 

Jag hamnar som oftast i en japansk affär , de har roliga och praktiska saker , allt från porslin till väskor och här prutar man inte 😊. Våtservetter blev kvällens inköp , då man ej har toalettpapper på de offentliga toaletterna + att det skvätter ganska friskt överallt eftersom toan är ett hål med 2 fotstöd . Jag anländer till hotellet ( alla gallerier har öppet från 10-22 , varje dag ) och förbereder mig för morgondagens tidiga utflykt = Kinesiska muren ! God natt 😴

Kommentarer

Postat av: Zebo

Publicerad 2016-03-30 21:27:47

Skorpionerna ser härliga ut!

Z

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cissi

Jag och min familj,provar att bo ,leva & plugga i Berlin för en stund .Annars jobbar, finns och trivs jag bra i Sollentuna! Men just nu är vi här.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela