juliniberlin.blogg.se

Vi har alltid önskat att få prova på att bo utomlands , gärna i Tyskland, då vi har anknytning dit.Mina föräldrar som båda är Tyska invandrare har gett mig den bästa "basen" att uppskatta detta stora Europeiska land, dess kultur, mat, traditioner mm. Då min man ville plugga i Düsseldorf under 3 månader så tänkte vi till ! Ska jag vara själv med tonåringen hemma? Nej tack.( och detta är ömsesidigt.) Ska mannen pendla? Hur skulle det se ut om vi tog en tid tillsammans nu istället för detta eviga "det gör vi sedan", när barnen blivit äldre, när gammal behövande släkt ej finns, när ditt och när datt etc..., ni känner säkert igen resonemanget.Nu är NU och nu mår VI bra och har möjlighet. ..nu kör vi - häng med om du vill!

Mot Peking , på 5 timmar i 400 km / timman .

Publicerad 2016-03-29 07:04:05 i Allmänt,



Här går det undan . Stationen där tågen går i raket fart från olika centraler parallellt med en av shanghais flygplatser . Man checkar in via biljett automater 1/2 timma innan direkt vid gaten som  leder ner under hela stationsbyggnaden till just det tåget du ska med . Vi är där  2 timmar innan. Även här är det miljoner människor som .äter,  , köar , använder sina mobiler eller springer hit och dit med emballage , matsäck och resväskor . 
Kinesiska kö systemet är lika intressant som allt annat här . Kön går liksom i flera filer mot målet .. Eller så ställer man sig helt enkelt framför den som köar 😊. Trots det funkar det smidigt precis som i trafiken ( förutom att man även kör mot färdriktning och sneddar som man vill medan man tutar som en galning 😁) Jag ser mer olyckor i rusningstrafik från Viby till Sollentuna än jag gjort i storstäder som Berlin , Shanghai och Peking ! Blixtlåsprincipen gott folk , tror jag är hemligheten - den som för länge sedan verkar utrotad , åtminstone i Sollentuna ! 

Även vi äter frukost och sonen väljer en hel bit fläsk med nudlar och buljong - underhållande att se hur han löser det med pinnar och munnen full av tandställning , som dessutom lossat på vissa ställen ! 
Incheckningen går supersmidigt och vi njuter av komforten i säten och miljö . Man svävar fram i 400 km / timmen utan minsta gungning eller krängningar och ändå hinner vi se den kinesiska landskapet som både erbjuder sjöar , kanaler , mindre bebyggelser höga berg och mycket träd . Det jag sällan ser är boskap och fåglar . Vid några platser går getter och får , vid andra ankor i långa rader , några fågelbon i de knoppande träden men sällan några fåglar i skyn eller större mängder boskap . 

Väl framme i Peking står  vi under jord i en oändlig taxi kö där man röker oavbrutet och står på tomgång .
Till slut är det vår tur , men då alla bilarna är små och ingen av de samtliga personal el taxichaufförer som kommit fram till oss gör någon ansats att hjälpa till , kommer så en annan chaufför fram och erbjuder en större bil - det är självklart en " svarttaxi " och sonen börjar genast berätta rövarhistorier om vad som hänt andra turister .
Vi tar dock risken och åker efter vilda förhandlingar om priset genom en nästan stillastående rusningstrafik genom Peking . Trötta och ganska hungriga anländer vi till JW Marriot Hotel och efter incheckning letar vi matställe . Kvällen är sval men varmare jämfört med Shanghai .Efter mycket klurande hittar vi ett Dimsum ställer i varuhuset närmast hotellet (de klämmer in restauranger högst upp och längst ner ) där vi äter innan vi säger godnatt .

Taxi chaffisen gillar mannens brillor och kommer egentligen från Mongoliet ! Han kör oss säkert genom Peking och får i slutändan mer än vi förhandlat oss till men inte lika mycket som han begärde  från början = alla ganska nöjda ! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cissi

Jag och min familj,provar att bo ,leva & plugga i Berlin för en stund .Annars jobbar, finns och trivs jag bra i Sollentuna! Men just nu är vi här.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela