juliniberlin.blogg.se

Vi har alltid önskat att få prova på att bo utomlands , gärna i Tyskland, då vi har anknytning dit.Mina föräldrar som båda är Tyska invandrare har gett mig den bästa "basen" att uppskatta detta stora Europeiska land, dess kultur, mat, traditioner mm. Då min man ville plugga i Düsseldorf under 3 månader så tänkte vi till ! Ska jag vara själv med tonåringen hemma? Nej tack.( och detta är ömsesidigt.) Ska mannen pendla? Hur skulle det se ut om vi tog en tid tillsammans nu istället för detta eviga "det gör vi sedan", när barnen blivit äldre, när gammal behövande släkt ej finns, när ditt och när datt etc..., ni känner säkert igen resonemanget.Nu är NU och nu mår VI bra och har möjlighet. ..nu kör vi - häng med om du vill!

Ny dag , nytt hotel .

Publicerad 2016-03-24 10:58:26 i Allmänt,



Vi äter en härlig , blandad frukost och checkar sedan ut och säger adjö till Emelie , den svenska mellanchefen som  har en  österrikisk pappa och svensk mamma , och som sedan 7 år är Shanghai bo ! Hon fick en påse gott & blandat som tack för all hjälp och trevligt bemötande ! Bla berättade hon för oss att deras hotel " mutat " rätt personer uppåt för att deras wi-fi ska kunna funka på alla plan . På vårat nya hotel " Grand station hotel " laggar uppkopplingen rejält och Instagram  + blogg / messenger funkar nästan aldrig . 
Dagen spenderas i alla fall mest till fots , gamla stan med Kinas äldsta medecinhus/ apotek , dumplingsrestuarang och The hus . 
Tyvärr är det galet mycket folk , turistifierat och inte så genuint . De gamla ( delvis nyuppbyggda ) husen  har Starbucks och MacDonalds insprängda på de gamla historiska platserna .. Tråkiga kontraster ..Skyskrapan bakom the huset " hör till " på ett annat sätt -det  gamla Kina som mötet det moderna . Men det hade inte behövts att sälja hela sin själ just här, för att få valmöjlighet till kaffe ,kontra the 😔 (Samma trista känsla som jag får i vårat gamla stan faktiskt )

Vi promenerar i smala gränder och " lilongs" , kvarteren som är små egna comiunitis , där man lever tätt med sin granne och delar på dusch och WC utanför sitt hus , då rinnande vatten el värme ej finns inne i byggnaden . Här finns allt du kan önska , från mat till någon som lagar trasiga grejer eller som kan klippa håret ! 

Vi avslutar kvällen med ett glas på rummet med annan ( lika galen ) vy samt korean barbecues & efterrätt serverad av en hängiven kines som kunde engelska ! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cissi

Jag och min familj,provar att bo ,leva & plugga i Berlin för en stund .Annars jobbar, finns och trivs jag bra i Sollentuna! Men just nu är vi här.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela