juliniberlin.blogg.se

Vi har alltid önskat att få prova på att bo utomlands , gärna i Tyskland, då vi har anknytning dit.Mina föräldrar som båda är Tyska invandrare har gett mig den bästa "basen" att uppskatta detta stora Europeiska land, dess kultur, mat, traditioner mm. Då min man ville plugga i Düsseldorf under 3 månader så tänkte vi till ! Ska jag vara själv med tonåringen hemma? Nej tack.( och detta är ömsesidigt.) Ska mannen pendla? Hur skulle det se ut om vi tog en tid tillsammans nu istället för detta eviga "det gör vi sedan", när barnen blivit äldre, när gammal behövande släkt ej finns, när ditt och när datt etc..., ni känner säkert igen resonemanget.Nu är NU och nu mår VI bra och har möjlighet. ..nu kör vi - häng med om du vill!

Morgon stund .

Publicerad 2016-03-26 16:11:37 i Allmänt,


Mannen och jag går upp tidigt - vi ska hämta ut biljetter till tåget som ska ta oss till Peking , lördag morgon . Vi stiger upp och tar en taxi till stationen . Sedan tar vi tunnelbanan i rusningstrafik = korkat ! Men en upplevelse . Kineserna har sitt eget kösystem ; att tränga sig ! Samtidigt som de ( och inte bara här , utan överallt och generellt ) harklar , petar ,hostar , snörvlar och spottar upp allt det kan ha i sin bröstkorg och hals ,öra eller näsa !!! Känns sådär att vara en microneter från en annan människa i tunnelbanan och se / höra på  , när man petar sin näsa , kliar sig i örat med en speciell pinne , harklar slem eller rapar rakt ut ..😳😳😳 Vi  lät ett par tåg åka förbi , då vi ej klarade av trängseln . Till slut kom vi med och rullade hemåt medan Shanghai började bada i sol trots iskalla vindar ! Vi väcker sonen och ska nu vidare till Pudong - andra sidan av floden . Häng med ! 
PS passerade en park , full av liv och rörelse ,så tidigt på morgonen . Härligt - något att ta efter kanske ? Ds

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cissi

Jag och min familj,provar att bo ,leva & plugga i Berlin för en stund .Annars jobbar, finns och trivs jag bra i Sollentuna! Men just nu är vi här.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela