juliniberlin.blogg.se

Vi har alltid önskat att få prova på att bo utomlands , gärna i Tyskland, då vi har anknytning dit.Mina föräldrar som båda är Tyska invandrare har gett mig den bästa "basen" att uppskatta detta stora Europeiska land, dess kultur, mat, traditioner mm. Då min man ville plugga i Düsseldorf under 3 månader så tänkte vi till ! Ska jag vara själv med tonåringen hemma? Nej tack.( och detta är ömsesidigt.) Ska mannen pendla? Hur skulle det se ut om vi tog en tid tillsammans nu istället för detta eviga "det gör vi sedan", när barnen blivit äldre, när gammal behövande släkt ej finns, när ditt och när datt etc..., ni känner säkert igen resonemanget.Nu är NU och nu mår VI bra och har möjlighet. ..nu kör vi - häng med om du vill!

Cykla i Shanghai

Publicerad 2016-03-26 15:11:53 i Allmänt,


Hotellet " The Grand central hotel " har en ny utsikt att bjuda på - efter spartansk frukost på rummet så tar  vi en taxi till vår cykel guide . 11 individer från Chicago , Holland och så vi från Sverige . Guiden är en ung holländare som bott över 1 år i Shanghai och som egentligen skulle flyttat till Indonesien , när han hälsade på vänner i Shanghai blev han kvar ! 
Stan , som han heter , leder oss genom galen trafik och jag tror först inte alls att det kan funka att cykla här ! Efter ett tag lär vi oss att följa rytmen riktigt bra , alla  bilar kör mjukt och långsamt ,(fast de tutar jämnt 🚙♥️🚲) De enda som ej väjer för någon är bussarna varnar guiden oss - han berättar vidare ; om du är med om en trafikolycka , måste du stå alldeles still ( inte flytta bilen / fordonet en millimeter ) Hela gatan kommer att stanna upp i väntan på polisen som är en slags domare . Den som har sämst / minst värdefullt fordon får betala minst , den som har " fetast "fordon får meo betala mest - oavsett vem som orsakat olyckan ! Trafikförsäkring existerar inte här ! Polisen agerar ofta , även i andra sammanhang , som  en slags domare direkt på plats . 
Vi cyklar till en park , kineserna älskar sina små gröna oaser , här samlas man tidigt för att utföra Taichi , dansa , sova , äta frukost ,spela kort eller läsa . Flera skriver kalligrafi med vatten på stenplattor . Pojken på bilden var helt fascinerad och ville inte gå därifrån ! 
Turen går till franska kvarteren , gamla stan och olika Lilongs - kvarter med mycket enkla förhållanden som är små egna "samfälligheter" Inget vatten / avlopp eller värme i fastigheten resulterar i handfat utanför dörren AC på fasaden och  en gemensam dusch & Hål i marken toalett för varje länga ! På natten har man en hink som man på morgonen för en liten peng kan få servicen av en anställd i lilongen att tömma !  Sammanhållningen är stark i varje lilong och här kan alla räkna med sin granne ! 
Tvätten hänger bra på stora ställningar utanför , som man hanterar med långa redskap när man ska hänga el ta ner tvätt. Det ska alltid hänga något rött utanför huset - rött är " lyckans " färg (vi ser många brudpar som har just röda klänningar) därför finns alltid något rött kvar på sträcket , en trosa eller strumpa räcker gott ! 
Vi ser massor under vår tur ,olika marknader med alla sorters djur ( ville jag helst inte se 😔) vräkiga ,dyra shoppinggator kontra smala gränder med pyttesmå " matserveringar " bestående av 1 gashäll och 1 panna med märkliga saker i , där kön ringlade lång för en kopp nudlar ! Kineserna här kan ha sålt mark och fått massor av pengar - de bor kvar i sin minimala bostad( ofta 1 rum med ett Pytte utrymme som kök/ gasplatta) men har köpt en vräkig bil , massor av fina kläder eller märkes väskor - en tanke på framtiden finns inte - här och nu gäller .

Vi är tämligen slut när vi kommer hem på kvällen , vi äter en kinesisk måltid på en resturang i ett varuhus ( flera varuhus har som en food court )  där det enbart är kineser (& vi ) som gäster . Ingen kan engelska , vi pekar på menyn och visar upp antal fingrar . Mannen och jag tar olika sorters fläsk kött och bönor , sonen får in en härlig skål med kyckling fötter ! 😜 Sov gott ! 

Kommentarer

Postat av: zebo

Publicerad 2016-03-27 01:51:27

Lilongs låter likt Europa på Medeltiden.
Fascinerande!

Den där skålen med kycklingfötter skulle jag betala mycket för att få se...
Och Linus min! : )
Finns det inget foto?

Svar: Hej Zebo ! Jag tror du skulle tycka att mycket är intressant här 😊 ! Jag försöker sända dig en film på sonen när han provsmakar , tog ej bilder då jag undviker både sonen i cyberrymden och själva maträtten 😁 Men han bad mig filma honom med sin kamera och det gjorde jag såklart ! Kram och glad påsk
Cissi

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cissi

Jag och min familj,provar att bo ,leva & plugga i Berlin för en stund .Annars jobbar, finns och trivs jag bra i Sollentuna! Men just nu är vi här.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela