juliniberlin.blogg.se

Vi har alltid önskat att få prova på att bo utomlands , gärna i Tyskland, då vi har anknytning dit.Mina föräldrar som båda är Tyska invandrare har gett mig den bästa "basen" att uppskatta detta stora Europeiska land, dess kultur, mat, traditioner mm. Då min man ville plugga i Düsseldorf under 3 månader så tänkte vi till ! Ska jag vara själv med tonåringen hemma? Nej tack.( och detta är ömsesidigt.) Ska mannen pendla? Hur skulle det se ut om vi tog en tid tillsammans nu istället för detta eviga "det gör vi sedan", när barnen blivit äldre, när gammal behövande släkt ej finns, när ditt och när datt etc..., ni känner säkert igen resonemanget.Nu är NU och nu mår VI bra och har möjlighet. ..nu kör vi - häng med om du vill!

Mot hutongerna i galen trafik - adjö lyxig finans kvarter.

Publicerad 2016-04-09 12:55:54 i Allmänt,


Vi äter frukost i strålande sol och magnolian utanför är magnifik ! Familjen har funderat på bäst sättet att åka från lyxiga Marriot till det något enklare Hutong hotellet på andra sidan finanskvarteren . Tunnelbanan med 1000 tals smackande kineser i rusningstrafik  med 3 supertunga  väskor lockar inte , men bil  trafiken är lika galen den - pest eller kolera = det blir taxi ! 
Det finns dock ett problem - bara mindre taxibilar gäller om man ej i god tid beställt en  stor ( tänkte inte på det som lorry gänget  brukar säga ) Vi får  dela upp oss och vänlig personal på hotellet styr upp allt mellan chaffisarna .  
Jag dubbelkollar med personen ; 
Vet båda om adressen som vi ska till ( hutongerna ligger i otroligt smala gränder  och täta hus och allt ser lika dant ut ) 
Personalen försäkrar att de  båda vet adressen OCH att min bil helt enkelt ska följa efter den som mannen sitter i - 
Jag frågar en gång till ; Så min chaffis vet vart han ska åka!?
Personalen svarar om igen bedyrande Ja - han vet vart han ska köra er . 
Har de även varandras telefonnummer , undrar jag lite oroligt ? medan mannens bil redan rivstartat . Det svarar inte personalen vid hotellet på och vår chaufför rivstartar även han , för att kunna komma ikapp ( "följa efter" i galen Peking trafik - hur tänkte dom nu - tänker jag ?)
I början går det hyfsat och sonen och jag njuter av utsikten i de finas kvarter och snackar skyskrapor . 

Men efter en stund börjar vår chaufför låta konstigt ( alltså konstigare än vad folket vanligtvis brukar här ) och han svettas synbart . Han gasar och saktar in och kör vidare , slappnar av och spänner sig , är tyst och så börjar han med konstiga ljud
 igen . Plötsligt vänder  han sig mot mig och gestikulerar på min mobil . Efter en stund förstår jag att han menar ; vilken adress var det vi skulle till ? Jag skakar på huvudet och pekar framför oss mot mannens bil någonstans i bilköerna långt borta i smoggen ( mannen hade kartan , fast han i sin mobil också hade en karta - jag blev helt lott lös ) Sedan pekar jag ( argsint) på hans mobil och framåt mot köerna igen , vilket ska betyda att HAN ska ringa SIN kollega - vilket taxi chauffören svarade nekande till ( fasen att man via kroppen kan uttrycka sig så bra 😁) Vi muttrar i var sina säten och han kör på , medan jag försöket nå min man i andra bilen . Han är dock mycket noga med att inte låta jobbet på något sätt drabbas av att tjänstemobilen ska belastas , så inget svar där inte .  Sonen hetsar upp sig i baksätet och jag svarar med en jäkla ful ramsa , varpå sonen strax somnar . Jag försöker hänga med trafiken  och spanar efter mannens bil , då det jag ändå hann med var att fota nummerplåten när de for iväg före oss . 
Efter ett tag somnar även jag , hotellets frukost intag , värmen och cigarett rök lukt i bilen och anspänningen , samt mitt generella tillstånd i bilar gör mig trött . När jag vaknar har vi stannat och chauffören utstöter en rad olika läten som gör att jag om igen försöker ringa mannen . Han har förstått att något inte stämmer och var klok nog att sätta igång sin mobil . De både chaffisarna får kontakt och NU knappar vår chaffis in adressen i sin Gps ! Mannen och jag växlar mindre trevliga ord med varandra i stress och förargelse , som ändå slutar i samförstånd med att mobilerna ska vara på tills vi möts . 
Resan fortsätter och slutar i en gränd , där adressen stämmer men inte numret på hutongen . Något hotel finns  definitivt  inte här ,även om jag förstår att det kommer att bli ett enklare boende som väntar oss . 
Nyfikna i området samlas runt taxin som parkerat på tvären med två bleka förvirrade och något stressiga västerlänningar i baksätet . Chauffören går ut och gestikulerar vilt , frågar , pratar ( vad vet jag 😳) men alla skakar på huvudet . Jag försöker nå min man och han svarar , men kan inte hjälpa till nämnvärt . Alla skyltar står på kinesiska , så vad ska jag säga när han frågar ; vart är ni NU då ?!😡 , när jag ser mig runt ser dessutom allt likadant ut , tvätt som hänger mellan husen , sopor , cyklar , bilar , moppar , folk , fä och gråa låga byggnader & massor av folk som flinar lite ! 
Chauffören ringer någon slags nummerupplysning som på knagglig engelska frågar vart jag ska och jag håller min  lur mot hans , så att mannen kan bokstavera adressen - sonen lägger  sig i på svenska och  kineserna runt om som kan lite engelska försöker både lyssna och svara parallellt . 
De mellan lurarna kommer ingen vart , men någon i folkmassan kan ändå urskilja mannens tydliga siffror som han skriker ut  på engelska genom min mobil ! 
Han skrattar och pekar mot andra sidan av den trafikerade huvudgatan dom vi korsat för att komma in i gränden. 
Lättade tackar och vinkar vi adjö till publiken och backar sakta och försiktigt ut igen . Mannen och jag hade bestämt att han skulle komma till huvudgatan så att vi åtminstone skulle känna igen någon/ got i allt vitt varr . Vi hittade varandra ganska snabbt och jag vet inte om chauffören eller vi var mest lättade när vi  äntligen kunde kliva ut - när jag betalat taxi resan öppnar han fönstret och ropar" solly solly "efter oss . Svårt att bli arg liksom ... 
Trötta rullar vi våra väskor till hutonghotelet där vi ska bo . 

Det är ett enkelt men  jätte mysigt hotel med namnet ; Shichahai Shadow Art Preformance Hotel.
 Namnet kommer sig av att det bor flera konstnärer  i området ,och att man just här satsar på den traditionella kinesiska skuggspelsteatern , både att tillverka , måla och att framföra regelbundet på hotellet . Flera av gästerna kom från Kina ,som hade med sig sina barn .När de ätit frukost gavs  lektioner i att måla skuggspelsdockor samt hantering av själva teatern . 
Vi fick det största rummet med en gigantisk säng 😳 Här låg vi tre tillsammans och svettades en stund ( och de sista nätterna i Peking ! ) innan vi bytte om och bekantar oss lite med omgivningen ,som nu skulle bli vår närmiljö innan hemresan . 
Kvällen var ljummen och kring sjön Houhai och det var fullt pådrag med människor , matställen och försäljning av allt möjligt . Hade vi undrat ( och saknat) över möjligheten till en enkel bar eller café att sitta på , utan att behöva ära något , bara för att se på folk och lite " utsikt" , så fick vi den 1000 falt nu ! 
Problemet var bara att på varje litet hak dundrade 100 decibel ut från artisterna som spelade och sjöng schlager eller pop på kinesiska ! Det var helt omöjligt att vara i närheten ! 
Vi sökte så upp ett matställe där de serverades "Hot pot" , den mildare varianten med vatten och lite kryddor ( ingefära Sichuan peppar och persilja) . Till den tunt skivat kött och olika grönsaker .
 Kvällspromenaden hem var skön mellan snirkliga Hutong gränder , vaktande hundar och sjungande fåglar .
Vi hittade hem till vårat lilla krypin och somnade gansk fort efter dagens äventyr ! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cissi

Jag och min familj,provar att bo ,leva & plugga i Berlin för en stund .Annars jobbar, finns och trivs jag bra i Sollentuna! Men just nu är vi här.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela