juliniberlin.blogg.se

Vi har alltid önskat att få prova på att bo utomlands , gärna i Tyskland, då vi har anknytning dit.Mina föräldrar som båda är Tyska invandrare har gett mig den bästa "basen" att uppskatta detta stora Europeiska land, dess kultur, mat, traditioner mm. Då min man ville plugga i Düsseldorf under 3 månader så tänkte vi till ! Ska jag vara själv med tonåringen hemma? Nej tack.( och detta är ömsesidigt.) Ska mannen pendla? Hur skulle det se ut om vi tog en tid tillsammans nu istället för detta eviga "det gör vi sedan", när barnen blivit äldre, när gammal behövande släkt ej finns, när ditt och när datt etc..., ni känner säkert igen resonemanget.Nu är NU och nu mår VI bra och har möjlighet. ..nu kör vi - häng med om du vill!

Från botten till (tak) toppen med konkurrens till Batras lappar.

Publicerad 2015-05-21 15:19:55 i Allmänt,

   
Solen är här idag. Jag har arbetat på biblioteket och har nu ett uppdrag: - Jag ska leta efter "Die Hasenschänke-" träffpunkten i den stora parken "Hasenheide". Det jag letar efter är  är en slags kiosk ,som  ser ut som en gammal bensinstation. Den drivs sedan 1950 talet av familjen Schneider. Här kan man äta Bouletter (pannbiff) potatissallad,glass och kakor. Dryck finns självklart också-från kaffe till kask ! Från huvudgatan sus styr jag därför cykeln mot parken-som alltid finns en skylt med beskrivning på vad som finns i omgivningen och vad som "gäller"- som vanligt här i Berlin finns färre som följer reglerna och få som lägger ner tid på att kolla upp, huruvida reglerna följs..I den härliga parken finns förutom en minigolfbana även ett slags "bögs gård" ,stora hundrastgårdar ,öppna ytor för grill och solning,jättestora lekplatser,en utomhusbiograf och scen ,en sjö,parkbänkar och massor däremellan..Och tyvärr mängder av langare ! I buskagen , i "revir" (som i Görlitzer Park) står män från olika delar av världen (inkl.Tyskland ) och pratar i mobiler, med varandra eller med "kunder".Man pratar lågmält och diskret(? - hur diskret det nu kan bli när man dealar öppet, längs med gångvägar i parken där alla går förbi?) ,och när man kommit överens med kunden,slinker den ena langaren in i närmaste buskaget och gräver/hämtar/fiskar fram varan. På min tur igår,såg jag en äldre herre(75) på cykel ,en ung kille i kostym,ett gäng medelålders män i träningskläder och en riktig"trashank" som alla köpte droger,helt "öppet" mitt på ljusa dagen,i parken  där förskolan var på utflykt och morföräldrar var med sina barnbarn,där kollegor åt lunch på gräset och förälskade par höll om varandra på parkbänken...Inget konstigt alls!
Polisen och Berlinaren i allmänhet menar att det inte är någon ide att ta den lilla langaren-det kommer alltid nya ändå. Jag citerar: " Det är bra att de sprider ut sig lite- att inte alla är i Görlitz" -och att de inte bråkar med varandra! Alla har fått ett revir ,och så länge de håller sig där och inte bråkar är det bra " Slut citat.Så kan man ju faktiskt också se det.Droger FINNS och kommer alltid att finnas. Håller man det mer "öppet" kanske man kan undvika mörka anonyma "hörn" som säkert bidrar till andra typer av brott i samband med droghandeln? Jag vet inte. Jag har i alla fall hittills aldrig känt mig rädd eller hotad i sammanhanget /miljön, som numer även är min vardag-men självklart känt stor  olust och förtvivlan.Dealarna och kunderna har skiftande ålder och bakgrund- tänk om det skulle vara ditt/mitt barn i någon av ändarna,som med en axelryckning,säljer eller köper..-tanken är skrämmande och sorglig,oavsett vems barn, eller var i världen-det ÄR problematiskt med droger
Då  jag äntligen kommer fram till den lilla oasen av betong är mina tankar här istället. Jag har hittat hit !
På plaststolar sitter gäster av alla de slag- från "stambordet" som har kortlek och stående beställning av mat och dryck sedan år tillbaka ,till sportcyklarna ,föräldralediga och en grupp inspektörer. Jag hörde deras samtal angående träd och växter som blivit drabbade av häggspinnmalen.Allt ser spöklikt ut och hela träd är fulla av nät proppade med larver-jag utgår från att inspektörerna är trädgårdskunniga och parkansvariga. Nu börjar de även bli trötta och varma (parken är stor) och när de nu står framför mig i kön till kiosken Hasenschänke ,går konversationen så här: Ja nu är vi nog färdiga.-Mmm-och jag är törstig- Japp-jag med-Men du är ju muslim?- Ja men törstig kan man väl vara ändå? -Jooo..men inte på öl va? -Jodå-det finns Radler (blanddryck av öl och läsk) -men jag ska nog ha en kaffe och vatten..jag vill inte behöva ha den här diskussionen om alkohol och tro igen..-Nähe, men JAG ska i alla fall ha en stor kall öl..och kanske en snaps,jag blev lite dålig i magen efter den där kebaben..OSV . Sällskapet fortsätter (ändå) högljutt diskussionen om alkohol,tro,liv och död.Klockan är tre på eftermiddagen och jag är lycklig över att ha hittat denna pärla mitt i parken, där jag kan smyglyssna på samtal och öva upp mitt tyska öra !
Här finns även mycket att titta på.Tex har man  byggt upp ett stort nöjesfält  -det gör man varje år i majmånad. MAJ festen erbjuder karuseller och sockervadd,tom en mindre vatten berg & dalbana finns det ! Varje söndag kväll klockan 22.00, smäller man av ett fyrverkeri- vilken välkomst fest till våren och ljuset ! 
 
Efter middag med familjen cyklar jag åter till Neukölln . Jag ville prova på ett jympa kvällspass -men fick avrunda tidigare.I jympalokalen var det nästan 30 grader varmt och närmare 45 svettiga kvinnor ,varav pass ledaren måste vara stendöv och ha en traumatisk militärbakgrund! Hon höjde volymen i samma takt och styrka som hon skrek ut rörelse instruktioner.När hon inte ville stå på "podiet" framför oss ,gick hon ner och gapade liksom rätt in i örat ,medan hon tillrättavisade felaktiga "moves" .Vid ett tillfälle stängde hon av musiken helt och pekade med arg hand mot en grupp yngre tjejer och utbrister: VAD ser jag ?! TUGGUMMI- på mitt pass ?? OCH prat med din granne ?? Välj NU ; Spotta ut tuggummit och sluta prata-eller lämna rummet och förbli tjock !! Hon pratade alltså inte till mig-men jag passade ändå på att slinka ut,då min ansiktsfärg började närma sig en övermogen tomat .Efter dusch och eftersvettningar,  av stress mer än fysiska insatser, valde jag att avsluta på min favoritplats: Klunkerkranish tak bar högst upp i Neukölln arkaden. Bland pallkragar och hemsnickrade projekt ,blommande växter och salladsodlingar njuter jag av vinden och utsikten med en kall öl som sällskap.Dj tjejen spelar skivor och det strömmar in folk som liksom jag vill se solnedgången över Berlin.Inne ,där man kan handla en bit mat och dryck, finns en utställning liknande David Batras "lapp bok".Man har samlat noteringar och lappar från lägenheter,felparkerade bilar och offentliga platser-tagit foto och förstorat upp dem ,för att sedan hänga upp fotlapparna på snören i lokalen.Vad jag skrattar..här har David Batra och det svenska språket halkat ner på min favoritlista ett steg, Jag är glad över att förstå innebörden på Tyska (vilket inte är självklart) OCH haja poängen ! Tog kort på två varianter ,den ena ganska fräck, den andra ganska snäll, vi börjar med fräckisen: OM du k- - - - - -r lika illa som du parkerar kan du aldrig hitta rätt hål- dessutom får det plats 2 bilar här ! Och den snälla,inklusive flikar med mobilnummer på: KÄRLEK finnes- ta så mycket du vill ha !
Vänner- vi hörs igen!

Kommentarer

Postat av: Zebo

Publicerad 2015-05-26 16:28:03

Härligt nedslag i din eftermiddag/kväll.
Inte ens James Joyce kunde gjort det bättre!

Svar: Tack du snälla Zebo..måste tyvärr erkänna att jag inte läst något av den kända mannen från Dublin- på listan står därför efter din komplimang Ulysses ! Vi hade en stor Kultur festival här i dagarna 3 över pingst och där såg vi en "kiosk "som du skulle älskat!!!! Den kommer nu i ett snabbinlägg!Kram //Cissi
Cissi

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cissi

Jag och min familj,provar att bo ,leva & plugga i Berlin för en stund .Annars jobbar, finns och trivs jag bra i Sollentuna! Men just nu är vi här.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela