juliniberlin.blogg.se

Vi har alltid önskat att få prova på att bo utomlands , gärna i Tyskland, då vi har anknytning dit.Mina föräldrar som båda är Tyska invandrare har gett mig den bästa "basen" att uppskatta detta stora Europeiska land, dess kultur, mat, traditioner mm. Då min man ville plugga i Düsseldorf under 3 månader så tänkte vi till ! Ska jag vara själv med tonåringen hemma? Nej tack.( och detta är ömsesidigt.) Ska mannen pendla? Hur skulle det se ut om vi tog en tid tillsammans nu istället för detta eviga "det gör vi sedan", när barnen blivit äldre, när gammal behövande släkt ej finns, när ditt och när datt etc..., ni känner säkert igen resonemanget.Nu är NU och nu mår VI bra och har möjlighet. ..nu kör vi - häng med om du vill!

Vårblommor i badkaret ,nostalgi och skön Jazz på A-traine

Publicerad 2015-03-06 11:20:00 i Allmänt,

   
Hej- Nu var det ett tag sedan igen-det går lite stötvis här ! Mannen och jag har botaniserat lite i Schöneberg. En stadsdel med flera ansikten. Här hittar vi allt från det "småborgerliga" , som att dricka cappuccino och läsa tidningar på Café Einstein och gå på Jazzklubb (som vi också gjorde 2 kvällar i rad ) till Europas starkaste gayscen, ultraliberalt nattliv och regnbågsfamiljer. Som vanligt i Berlin kan en fin restaurang, med rutig duk, ligga vägg i vägg med värsta sexklubben.På vår promenad igår ,stod en hel skolklass,modell yngre, utanför en "vass" gayklubb med blinkande neonlampor ,och tydliga bilder på vad som lovades innanför de röda dörrarna ..de hade denna plats som träffpunkt för att sedan gå vidare till ett utflyktsmål-inget konstigt alls ! Och jag som rodnar för att säga "bögringen" när jag menar Stockholms central runda öppning med vackert smideskonstverk av Stig Blomberg från 1959 ! ( Läste på lite -och vet nu att denna plats liknar den på Bahnhof Zoo ,meo. en "öppen" mötesplats för homosexuella) På tunnelbana stationen Nollendorferplatz ,finns en minnes skylt för alla homosexuella som föll offer under Nazi tiden. Från Motzsrasse börjar sedan ett hav med regnbågsflaggor över barer och fastigheter. Så befriande ! Kaffe och något medioker kaka intogs på ett omtalat café Berio /Maasenstrasse-discolampa och klassisk musik blandas glatt och publiken är en mix av barnfamiljer ,turister och gaypar med små hundar som äter lång frukost eller tar en god drink,så där lagom tid på "dagen" ,mellan 10 -12 ! Vädret är bister och grått med iskalla vindar och jag noterar att jag klätt på mig helt fel för denna utflykt ..Det är verkligen svårt att klä sig rätt i Berlin ! Ta alltid på er lager på lager med vindjacka som yttersta plagg-allt annat är meningslöst ,och när mannen snart åker hem får dunjackan stanna kvar för säkerhets skull ! Sedan 1900 har Schöneberg haft både intellektuell, liberal och quer prägel-kändisar som Marlene Dietrich Albert Einstein,grundaren till Waldorfpedagogiken ;Rudolf Steiner och David Bowie levde här.Den sistnämnde på Hauptstrasse155 (enl Lonely planet) mitt emot en fantastisk Turkisk supermarket (Öz-Gida) .I supermarketen trängdes Hamam tvålar med färska kryddor, turkar och tyskar handlade friskt från den välsorterade kött och grönsaksdisken och fast kassa kön ringlade lååång ,så finns alltid tid till samtal( på turkisk -tyska )mellan kassören och kunden. Utanför Herr Bowies port fanns inget annat än två badkar med frusna vårblommor i ! I området Schöneberg finns ett antal antikvariat ,nostalgi och secondhand affärer, blandat med snordyra butiker och gallerier.I ett café ,som tyvärr öppnade lite senare, fann jag dessa ljuvliga skapelser i fönstret: "Meinzelmänchen" figurerna! Barndomens sommarlov sköljde om igen genast över mig. Dessa rara blandningar av trädgårdsdvärgar och tomtar dök upp i rutan mellan olika reklam eller program avsnitt.ZDF (Tv bolaget i väst)fick sitt namn från staden Meinz-där ZDF har sitt kvarter. I öst fick man som bekant inte ha "väst" Tv (om man överhuvudtaget hade en TV ) -men min kära morfar Walter och min kära pappa Jocke smugglade lite blandad utrustning som till slut resulterade i att man kunde ratta in en hoppig bild av väst program.Då vi i Sverige inte hade reklam alls ,så var detta mitt bästa barnprogram ever..3 (el fler) små gubbar i luvor som utan språk skuttade runt och gjorde något i en kort minut ..ja det va innan data spel och paintball de ! När magen börjar kurra så fortsatte vi mot Charlottenberg i snålblåsten- då jag snart får besök av min efterlängtade"dam-kultur .klubb" måste här prov ätas .Utanför KaDeWe finns en trevlig lokal ,där vi så avnjöt en god lunch med dryck för ca 80 kr - en kaffe och hemmagjord Apfelstrudel på detta ,så var kroppen varm igen.Vi skildes åt och jag åker nu till Reinhardstrasse där den gamla "banan bunkern " ovanpå jord är placerad. Från att ha varit just bunker under kriget ,bygg 1942- till förvaring av olika råvaror och spannmål-till suspekt tekno och sexklubb, ägs den sedan 2003 av den tyske reklam mannen Christian Boros och hans fru Karen Lohman. De bor högst upp i bunkern med sin 9 åriga son,som gärna leker kurragömma med kompisarna i bunkerns ca 80 rum på 5 våningar . Man har renoverat och gjort om mycket och bla öppnat några bitar av våningsplanen -vissa takhöjder är på 13 meter ! Här samlar Christian konst som han inte förstår sig på- och för 120 kr kan man boka in privata visningar med kunnig konstintresserad och rolig personal. ALLA tider som finns kan ses på hemsidan och det är nästan alltid fullt.Glad att jag kunde knipa en enda plats igår ,tillsammans med ett gäng amerikaner som hummande gick runt med armarna bakom ryggen och med stor inlevelse (och förståelse?) tittade på den eviga popcorn maskinen /en maskin som poppar popcorn sedan 2 år tillbaka och som sakta kommer att begravas av sina egna popcorn..eller vår svenska & mycket kända konstnär Klara Liden som bidragit med ett flertal konstverk-tex. det svarta tonårsrummet med en liten nödutgång och ett antal stulna papperskorgar längst med den råa betong väggen ! Det var en intressant upplevelse och absolut värt att vänta på .På lördag kl 14 ska mannen och jag besöka en annan konst utställning-nämligen vår franska hyresvärds privata Fotokonst samling i en nerlagd marmeladfabrik-vi får se vilken utställning jag bästa kan "identifiera " mig med ... Avslutade denna regniga dag med ett jazzklubbs besök på anrika A-Trane på Bleibtreustrasse 1 - här spelade för fulla hus en fantastisk artist från vårat grannland Norge :Beady Belle ett funk -jazz band som det svängde duktigt om heeeela kvällen .Sök på sociala media och lyssna själva! Njut och trevlig helg önskas av Julin i Berlin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cissi

Jag och min familj,provar att bo ,leva & plugga i Berlin för en stund .Annars jobbar, finns och trivs jag bra i Sollentuna! Men just nu är vi här.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela