juliniberlin.blogg.se

Vi har alltid önskat att få prova på att bo utomlands , gärna i Tyskland, då vi har anknytning dit.Mina föräldrar som båda är Tyska invandrare har gett mig den bästa "basen" att uppskatta detta stora Europeiska land, dess kultur, mat, traditioner mm. Då min man ville plugga i Düsseldorf under 3 månader så tänkte vi till ! Ska jag vara själv med tonåringen hemma? Nej tack.( och detta är ömsesidigt.) Ska mannen pendla? Hur skulle det se ut om vi tog en tid tillsammans nu istället för detta eviga "det gör vi sedan", när barnen blivit äldre, när gammal behövande släkt ej finns, när ditt och när datt etc..., ni känner säkert igen resonemanget.Nu är NU och nu mår VI bra och har möjlighet. ..nu kör vi - häng med om du vill!

Ett år sedan en viktig person i mitt liv dog.

Publicerad 2015-03-17 23:22:39 i Allmänt,

 
Min fina svägerska ,dock separerad och egentligen aldrig gift med min yngsta svåger -men ändå en del av familjen i 10 år dog den 12/3 2014.
.Ett år sedan, en månad innan hon skulle fylla 48!
Denna eviga, elaka -svarta sjukdom cancer ,som hon kämpat mot,i många år -och även varit fri från ,kom med ännu större kraft tillbaka och slungade henne mot Hospice när hon precis  hade sålt sin lägenhet i Uppsala för att flytta in i en annan som hade hiss, då hon fått svårt att gå .
Full av glädje och kraft, förtröstan och ny medecin.Läkarna var så positiva och hon  svarade så bra på behandlingen. Kort tid efter försämrades allt i rasande fart och hon visste-alla visste- tiden som var kvar är kort.
 
Vi åt många semlor-,när jag åkte till dig från Stockholm på besök! Släkt ,vänner och familj avlöste varandra,i det fina soliga rummet som du smyckat med personliga tillhörigheter-änglar, blommor och vishets ord. Din älskade syster från USA kom .Vi kunde hålla om varandra.Pratade om resan till NY vi gjorde ihop.Minnas det fina .Du och jag delade upplevelser som hade med "våra" familjesaker  att göra ,som bara  du förstod ,då vi "valt" män från samma familj. Vi kunde sitta tysta.Du var en jäkel på  korsord och ville gärna dricka "bubbel". Du hade vita tänder och ett härligt skratt..Du HAR fantastiska vänner-.Eller "vänkvinnor "kanske man ska döpa om dem till.Ett sådant starkt kontaktnät ,med så många kvinnor  (främst)som på olika sätt funnits där för dig,både före ,under och efter resans gång..vilken skatt ! Tack för att jag fick vara med dig när du var ibland oss.Tack för vänskap som du delat och som finns kvar med några av dem jag fick lära känna även om du ej längre finns här.Du är en av anledningarna till att jag och familjen är här i Berlin.Du skulle gilla att promenera i Mauerparken en solig vårdag,som den jag fångade på bilden. Vi skulle stanna och titta på "Doktors väskan" och jämföra hur det är nu med kanyler, sprutor och hjälpmedel- vi skulle vara glada för att det finns bättre hjälp idag. Vi skulle dricka en öl -för det tyckte du också om, och sitta i solen och titta på folk .
 
Den här dagen gick jag själv.Jag tänkte på dig, och jag tände ett ljus för dig i den mäktiga Kaiser Wilhelm kyrkan i väst Berlin . Du fattas mig ! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cissi

Jag och min familj,provar att bo ,leva & plugga i Berlin för en stund .Annars jobbar, finns och trivs jag bra i Sollentuna! Men just nu är vi här.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela