juliniberlin.blogg.se

Vi har alltid önskat att få prova på att bo utomlands , gärna i Tyskland, då vi har anknytning dit.Mina föräldrar som båda är Tyska invandrare har gett mig den bästa "basen" att uppskatta detta stora Europeiska land, dess kultur, mat, traditioner mm. Då min man ville plugga i Düsseldorf under 3 månader så tänkte vi till ! Ska jag vara själv med tonåringen hemma? Nej tack.( och detta är ömsesidigt.) Ska mannen pendla? Hur skulle det se ut om vi tog en tid tillsammans nu istället för detta eviga "det gör vi sedan", när barnen blivit äldre, när gammal behövande släkt ej finns, när ditt och när datt etc..., ni känner säkert igen resonemanget.Nu är NU och nu mår VI bra och har möjlighet. ..nu kör vi - häng med om du vill!

Tjoho -nu går det undan..

Publicerad 2015-06-29 13:22:44 i Allmänt,

Nästan lite stressigt- vi vill inte missa något innan hemfärden.Förutom skolarbeten och arbeten i skolan (Våran egna skola och sonens skola) ,tackar vi för fint Frankfurt besök. Härliga Tyska Uta ,vår student hyresgäst i viby,som vi ännu har kontakt med. Så roligt att följa dig och ditt liv och att du hälsade på oss i Berlin! När sonen var på skolresa på regninga Rügen så passade vi på att åka till Potsdam.
Visiten med bil och cykel var magiskt -man skulle behöva en hel vecka i delstaten Brandenburgs huvudstad minst ..vi fick plocka lite russin ur kakan och hann så med Schloss Sanssouci , Schloss Cecilienhof och en fin guidning genom Potsdam stad och parker. Jag insåg att jag längtat mycket till sjöar och vatten = Sverige och Sollentuna när vi cyklandes tog oss fram på slingrande små grusvägar och i frodiga frukt och bär odlingar längs med Havel och Werder..Trots Berlins storslagna grönytor och Spree-så är detta annorlunda !
Vädret var växlande ,men på kvällens middag på en båt i hamnen, med riktiga tysk schlager och pop artister som underhållning,blåste ljumma briser under stjärnhimmel till vår glädje. Vi avnjut sista sparrisen och tjuvlyssnade på tyskarnas samtal (inga andra turister här) och reaktioner över ,för deras öron, kända tyska låtar.
Väl hemma har vi varit "tvugna" att gå på musikfestiveln i vårat område- hela Bergmann strasse var fylld av musik ,mat & underhållning, samt Pride festivalen (CSD -man /vi /ni firar minnet av Stonewallrevolten i NY ) . För mig var det premiär på Pride parad-och jag kommer gärna igen.Det var så vackert och underbar stämmning,i och utanför paraden oavsett alla eventuella laster,böjjelser,färger och läggningar ! Wow.Det galnaste (och ej så vackert eller underbart) var en äldre man som gick helt naken.Det verkade ingen direkt uppskatta, men ingen (som vanligt här) brydde sig inte heller direkt.Sista gången jag såg honom,smet han in på Lidl-precis när jag gick in ! Försökte undvika honom in i det längsta-och sedan han köpt ett gäng gurkor (!!!!)))) slapp jag honom resten av dagen !
När vi senare under söndag kväll sagt godnatt till Tyska vänner vi delat upplevelserna med,så suckade mannen ganska trött och tillade:
Jag tror vi behöver semester efter den här vistelsen i Berlin -och sedan ska det bli riktigt skönt att börja vardags livet i Sverige igen.

Njae..jag vet inte ja !
Ha det bra !

Kommentarer

Postat av: Chris Pastorella

Publicerad 2015-07-09 17:11:05

Den där gurk-gubben. Han hör nog till på nåt sätt. Ska bli bäst att ses snart!

Svar: Hahah...ja visst gör han! Stor kram så länge och snart ses vi ju !
Cissi

Postat av: Zebo

Publicerad 2015-07-12 13:56:44

Va, kände ni inte igen mig..?!

Tack för allt det läsvärda bloggandet och Välkommna Hem!

Svar: Tack bästa zebo ! Saknar dig och önskade såååå att du kunnat hälsat på oss i Berlin !vi får ta igen det !
Cissi

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cissi

Jag och min familj,provar att bo ,leva & plugga i Berlin för en stund .Annars jobbar, finns och trivs jag bra i Sollentuna! Men just nu är vi här.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela