juliniberlin.blogg.se

Vi har alltid önskat att få prova på att bo utomlands , gärna i Tyskland, då vi har anknytning dit.Mina föräldrar som båda är Tyska invandrare har gett mig den bästa "basen" att uppskatta detta stora Europeiska land, dess kultur, mat, traditioner mm. Då min man ville plugga i Düsseldorf under 3 månader så tänkte vi till ! Ska jag vara själv med tonåringen hemma? Nej tack.( och detta är ömsesidigt.) Ska mannen pendla? Hur skulle det se ut om vi tog en tid tillsammans nu istället för detta eviga "det gör vi sedan", när barnen blivit äldre, när gammal behövande släkt ej finns, när ditt och när datt etc..., ni känner säkert igen resonemanget.Nu är NU och nu mår VI bra och har möjlighet. ..nu kör vi - häng med om du vill!

Trevlig fredag

Publicerad 2015-01-16 20:51:00 i Allmänt,

Nästan hela fm spenderade på sonens skola. Vi gick igenom en hel del praktiskt och pratade om olika kulturer, Berlin före och efter murens fall, skillnader , för och nackdelar , samt glädjen i att kunna flera språk och rikedomen i att kunna leva , bo och lära sig mer om andra människor och kulturer. Föräldrarrepresentanten gav mycket av sin tid till oss och vi gick även runt i lokalerna och hälsade på fritids personal och köks personal. Här behövs det ofta hjälp. 20 timmar /läsår ska varje familj bidra med. Det kan innebära trädgårds abetet, städning, kök och fritids sysslor,projekt innomhus eller ute ,basar, fest mm. Flera hörde av sig till oss efter att vi kommit in på skolan . Nu är vi med i festgruppen-check, basar gruppen, check och ska städa nästa lördag mellan 8.30 -16.00 Hur gick det till ?
I köket var det frukostrast. 2 mindre rum utgör matsalen , man sitter ca 6 elever vid varje bord och man har egna karotter och mat tillbehör vid varje bord. Idag fanns det färsk fruktsallad och gröt som alternativ. I köket stod huvudansvarig och 2 föräldrar och förberedde lunchen.Man lagar allt från grunden och basen är i regel mer grönsaker än kött.
Efter skolan storhandlade vi. Tunga saker och storpack har vi undvikit , då förvaringsutrymmet i lägenheten ej är optimala,kylskåpet mini bar variant och många trappor utan hiss...men nu har vi alla fall mycket toa papper , tvätt medel och mineralvatten instuvade på olika platser ! Ikväll vid 19  tiden ska vi ha möte med fest och vardags liv gruppen från skolan (Här känner man ej till fredgasmys, man jobbar fram till 19 och kan ha möten sent på em eller efter jobbet utan problem) Men först ett glas vin och kycklinggryta som sonen önskat ,och findukning med vackra "svensk" servetter- tack Marie PJ <3

Kommentarer

Postat av: Sanna

Publicerad 2015-01-17 05:16:30

Vad roligt att du bloggar så vi kan följa ert äventyr.
Kram Sanna

Svar: Tack Sanna! Är dålig på det, men övar..mer som 1 dagbok för oss -men roligt att dela (och öva) ändå.Härligt med dina bilder från olika platser på jorden också! Tänker på dig när jag är här ,för det finns mycket som jag tror du skulle gilla! Mindre sol och strand dock ! Har du kvar lite av den goda oljan ? Jag fick köra skrivaren till tippen :):):):):) Funkade ej till min dator pga av äldre modell..kopiatorn funkade,men jag hade ej plats då vi flyttade upp till lägenheten på övervåningen innan Berlin..Hoppas att du och familjen mår bra fö.//Kram Cissi
Cissi

Postat av: Wenche

Publicerad 2015-01-17 09:19:06

Ser att ni tränar på Puglia vinet inför Påskresan...bra där!

Svar: Hahaha jajamen..finns mycket att träna på här ! Kram
Cissi

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-01-18 14:37:05

Är jag förvånad över att Julins ingår i alla möjliga grupper då det gäller engagemanget i skolan? Svar:Nej ;) Stor kram från oss!/Anki & Co

Svar: Haha..stor kram till er med ,hoppas att allt är väl hemma .Fick du mitt "lakrits mejl" ? /Cissi & co
Cissi

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-01-19 23:43:41

Ja! Tack! Jag håller på att svara, det kommer att ske vilken dag som helst;) /A

Svar: Hejja!
Cissi

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cissi

Jag och min familj,provar att bo ,leva & plugga i Berlin för en stund .Annars jobbar, finns och trivs jag bra i Sollentuna! Men just nu är vi här.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela