juliniberlin.blogg.se

Vi har alltid önskat att få prova på att bo utomlands , gärna i Tyskland, då vi har anknytning dit.Mina föräldrar som båda är Tyska invandrare har gett mig den bästa "basen" att uppskatta detta stora Europeiska land, dess kultur, mat, traditioner mm. Då min man ville plugga i Düsseldorf under 3 månader så tänkte vi till ! Ska jag vara själv med tonåringen hemma? Nej tack.( och detta är ömsesidigt.) Ska mannen pendla? Hur skulle det se ut om vi tog en tid tillsammans nu istället för detta eviga "det gör vi sedan", när barnen blivit äldre, när gammal behövande släkt ej finns, när ditt och när datt etc..., ni känner säkert igen resonemanget.Nu är NU och nu mår VI bra och har möjlighet. ..nu kör vi - häng med om du vill!

Organisation och kö för anmälningar av kurs !

Publicerad 2015-01-08 22:02:00 i Allmänt,

Hej och skepp ohoj!
 
Nu har mannen och jag i 2 hela dagar stått i kö !  Folkhögskolor i olika områden har olika anmälnings dagar och platser. För att anmäla dig till en språk kurs måste du veta;
1. Ta reda på var denna anmälan ska göras, då du måste konsultera med en rådgivare innan kurs kan sökas.
2.Inget område gör lika..dvs ena dagen kom vi till en skola ,där 10 personer satt och väntade och inget "nummerlapps system" fanns..med enbart 1 rådgivare på plats ,andra dagen kom vi till en annan skola där flera olika tjänster fanns att tillgå , tex. pass ansökan, allmän information om platsens tjänster, kurs anmälan av alla slag och Tyska undervisning specifikt, samt prov  inför vilken nivå av Tyska undervisning man ska söka. Här ringlade kön lång och kölappar fanns, precis mellan  hissen och strategiskt placerad hjälp disk med en otroligt lugn och trevlig personal som bemötte /gav  samtliga köande  med största vänlighet,tid och respekt !
Vi satte oss ner i den allmänna massan med två olika sorters kölappar av 4 möjliga ,för det du även måste kunna /veta;
3. VAD exakt är ditt ärende?1.kassa..(?)  2. pass ärenden (-ja det förstår jag absolut)  3.Tyska för invandrare (..njae..är vi det om vi bor här i sju månader ?) 4.ytterligare ett val, som mannen och jag ej kan komma ihåg i skrivandets stund efter denna långa dag...dessutom..ALLT står på Tyska !
 
Fråga ; OM jag nu vet att jag vill anmäla mig till en  Tyska kurs , men först måste  göra ett test för att veta vilken nivå -borde då ej möjligheten finnas att direkt få ett prov och sedan konsultation ? Nej, FÖRST , stå i kö (vilken nummerlapp?) sedan konsultation.(efter lååång tid ),efter det ett nivå prov.(.sedan låååång väntan igen),för att  kunna anmäla till rätt kurs...hmmm....Ok..men om jag prickar in en tid och dag i ett annat område och gör en test , efter detta "kö" eller inte kö system-kan jag då tillgodoräkna detta nivåprov till en anna del av Berlin ? Eller kanske anmäla mig  till en kurs i  regionen Kreuzberg ,fast till en annan plats ,tex "mitte"då  kurs tid och dag passar bättre än den i just Kreuzberg ? NIX- varje område har sina dagar och platser för anmälan, där du är, och den Folkhögskola du befinner dig på gäller , test och anmälan.De sammarbetar inte-lite som våra vårdcentraler och vårdpeng systemet alltså. Puh. Har en del alternativ, men flera kurser som jag vill ta är fulla.Fortsättning följer ! Sedan finns en mängd icke statliga skolor att välja mellan..denna har jag gjort ett nivå test på C1 blev resultatet .Provet på Hoch schule idag gav samma resultat , fast detta prov var betydligt svårare och mer övergripande på alla sätt !Tack mamma och pappa för Tyska undervisning på "hemma nivå" och möjlighet till hemspråk i skolan- Frau Brinkman i mitt fall, men Södra Latin misslyckades med fortsatta studier för min del. I hemspråk i alla fall.Annars bästa gymnasiet ever!
 

Kommentarer

Postat av: Jennie

Publicerad 2015-01-09 09:30:59

oj oj oj! Jag läser att absolut inget har utvecklats, datoriserats eller ändrats till det bättre sedan jag pluggade i Munchen -93 och Wien -96. Samma köande, samma förtjusning i papper, blanketter och Bundesstämpfelmark (?). Sådan var man tvungen att gå till tobaksaffären och köpa och utan dem var inget giltigt. 😳
Att de orkar tyskarna som normalt är så effektiva? Utbildnings- och folkbokföringssystemet (har ni gjort den resan redan hos polisen?) är i 50-talsanda. 😄

Vilhelm och jag har bokat resa till Wien i slutet av mars! Åka med hans bästis och hans mamma. 😄 Blir toppen!

Ha det fortsatt underbart!

Svar: Hahahah...där ser man! Bürgeramt gör registreringen för att man har en fast adress så att man efter det kan söka kurser (statliga) eller öppna bank konto..det spännande är att trots det "omständiga" så ÄR de effektiva (och oftast oerhört trevliga och tålmodiga) ..dock är det skillnad på humör VAR ifrån Tyskland du kommer (är) I berlin är de faktiskt mer buttra och tvära..eller låt oss säga svårflirtade..sedan tinar de långsamt upp ! Så kul med wienresan.Kram till er alla.
Cissi

Postat av: Regina

Publicerad 2015-01-09 10:54:06

Na ihr beiden "hört ja den deutschen Amtsschimmel tuechtig wiehern"(der Amtsschimmel wiehert= byrokratien slår till) wiehern=knägga.Aber lasst euch nicht entmutigen immer fröhlich weitermachen!!Von hier gruessen Euch alle schönes Wetter und gute Laune!PUK :)ma :)pa

Postat av: Ann Louise

Publicerad 2015-01-09 23:44:56

Hej Cissi!
Så kul att följa er på ert äventyr i Berlin! Jag läser, skrattar, läser och tycker att ni är modiga. Så mycket äventyr, så mycket ni får vara med om och så mysigt ni har. För att förstå hur bra vi har det så måste man uppleva något annat och det verkar ni också få göra. Jag följer er med glädje och ser fram mot nästa inlägg.
Kram Ann Louise

Svar: Tack AnnLouise! så roligt att du följer oss och dessutom tycker om det! KRAM
Cissi

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cissi

Jag och min familj,provar att bo ,leva & plugga i Berlin för en stund .Annars jobbar, finns och trivs jag bra i Sollentuna! Men just nu är vi här.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela