juliniberlin.blogg.se

Vi har alltid önskat att få prova på att bo utomlands , gärna i Tyskland, då vi har anknytning dit.Mina föräldrar som båda är Tyska invandrare har gett mig den bästa "basen" att uppskatta detta stora Europeiska land, dess kultur, mat, traditioner mm. Då min man ville plugga i Düsseldorf under 3 månader så tänkte vi till ! Ska jag vara själv med tonåringen hemma? Nej tack.( och detta är ömsesidigt.) Ska mannen pendla? Hur skulle det se ut om vi tog en tid tillsammans nu istället för detta eviga "det gör vi sedan", när barnen blivit äldre, när gammal behövande släkt ej finns, när ditt och när datt etc..., ni känner säkert igen resonemanget.Nu är NU och nu mår VI bra och har möjlighet. ..nu kör vi - häng med om du vill!

Lyckat besök på Montessorikinder Haus & en gratis lunchkonsert .

Publicerad 2015-01-29 17:56:34 i Allmänt,

Det var ett fantastiskt besök på Montessori kinderhaus Naunynstrasse. På två plan i en gammal vacker byggnad med trevlig och ganska stor innergård ligger förskolan . I huset finns 27 barn  i 2 ålders blandade grupper. Åldrarna 1.5 - 6 år. All personal måste ha Montessorilärar utbildningen och om man ej har det och anställs , kräver man att utbildningen påbörjas inom första året.( Lokalvårdare och kökspersonal är extra anställda, det arbetet utför ej pedagogerna.) Hela verksamheten bedrivs genom föreningen /stiftelsen: Unionhilfswerk, vars syfte är att "Hjälp till självhjälp /att kunna /klara sig själv". I Stiftelsen arbetar på bred social front och är en av de största arbetsgivarna i Berlin. De bedriver projekt och kontenuerliga arbeten inom äldre omsorg, sorgarbeten,hocpice ,handikappade, psykiskt sjuka ,hemlösa och barn och ungdomsverksamhet.Förutom den fastanställda personalen inom hela verksamheten och de olika områden som Unionshjälpen driver ,hjälper mer än 700 frivilliga till inom verksamheten.
Förskolan drivs dock genom utbildad personal och av en ledning inom stiftelsen.Föräldrar hjälper till med enstaka saker vid behov och pedagogernas önskan. Man har läroplaner som man måste följa och även ett slags check och peng system, precis som i Sverige.Skillnaden mellan en Kindergarten/Kita och en Kinder"laden" är att det finns en huvudman bakom förskolan (Kindergarten, Statlig, privat el coop etc) och enbart föräldrars initiativ och ledning när det är en "Kinderladen". Miljöerna inomhus var ljusa och trivsamma, rena och fint ordnade. Det var en mycket positiv och avslappnad dialog mellan barn och vuxna.Man brukade ha en samling vid 10.00, men bedömde att man kunde hoppa över den ,då arbete och lek flöt på bra. När jag kom vid 9.00 så hade de tidigaste barnen (öppnar kl 06.00 -17 m-t och stänger 16.30 p fredagar) precis avslutat sin frukost stund. Det var tända ljus på bordet, färsk frukt och grönsaker, smörgås, pålägg och mjölk.Ca 6 barn och en pedagog närvarade.Föräldrar och barn droppade in hela tiden och avskeden gick lugnt och samlat tillväga.Man har styrda aktiviteter vissa dagar, tex lera/skapande ,musikstund och rörelse,uteaktiviteter ,bakning mm.Annars delade barnen upp sig ganska automatiskt, de som ville leka mer i ett rum och de som ville arbeta mer i själva arbetsrummet där det fanns många olika montessorimaterial i tilltalande miljö. Även det andra "lek" rummet var smakfullt och lockande.En lekvrå med våg, affär,spis ,matbord dockor mm .Utklädningskläder,kuddar att bygga med, ett lite hus med trappor ,bilar, klossar ,böcker och musikinstrument.Här har man även gemensamma samlingar (el delade) ..Påminner mycket om mitt älskade Pärlugglan och även pedagogerna påminnde om"mina"därhemma! Glada-positiva -öppna-nyfikna och MYCKET trevliga mot både mig,föräldrar och framförallt barnen-så mjuka och respektfulla,precis som jag hoppas och tror att vi verkligen är mot barnen ! Tiden gick fort och jag fick vid avrundningen av observationstiden fick jag kontakt med en blind och gravt handikappad flicka .Min placering under tiden var bestämda stolar i rummet och jag tog ingen egen spontan kontakt med barnen annat än hälsningar .Man var van vid observatörer och ingen undrade särskilt över min närvaro.På slutet när en pedagog började prata med mig lite mer ,så hörde flickan en "ny" röst och drog sig till mig.Hon tog mina händer och frågade vem jag var.Det var ett fint samtal och vi sjöng och klappade takten med varandras händer.Barn och pedagoger blev nyfikna och undrade om jag kunde skriva ner text en till Broder Jacob på svenska till dem som avslutning. OM mina kollegor får möjlighet till en studieresa hit så rekomenderar jag varmt denna förskola !
Efter observationen så tog mannen med mig till Berliner Philharmonie. De angagerar då och då gratis lunchkonserter i deras pampiga foaje. Att hänga av sig i garderoben kostar inte heller något och det är fullt med trevlig behjälplig  personal, man får en knapp som inträdesbiljett och den lämnas strax efter(för att man ej ska släppa in fler än X på grund av brand och säkerhetsrisk) En matig sallad+ bröd och ett glas vin får man för ca 85 spänn och musiken och stämmningen var ljuvlig ! Fullt med folk som satt på stolar, garderobskanter eller golvet, låg lutande mot väggen,eller hängde över räckena runt om.Föräldrarlediga, familjer, gammal, ung,handikappad, ensam eller i grupp ,pensionär,volontär,nyförälskad -Alla är välkomna.Den som vill skänker som tack för gratis evenemang , ett bidrag till Unicef som Berlin Philharmonie ständigt stöder och ger bidrag till. Det kändes som en självklar och mycket bra sak att skänka en slant när konserten var slut.- Var rädda om er & vi hörs snart igen.

Kommentarer

Postat av: Marie

Publicerad 2015-01-29 18:16:23

Vad härligt att du tyckte om skolan du besökte och att du längtar lite efter oss på PU ibland! Vi har ju sett några förskolor tillsammans på våra studieresor! Det låter som denna var den bästa.,,, Kram Marie

Svar: Åh..du kunde komma in på forumet !! Så roligt att se din kommentar här ! Klart jag längtar till er !!<<<<33333 JA den här förskolan var jätte fin och det kändes som "hemma" med många saker !Önskar ni kunde se den !!! Kram
Cissi

Postat av: Marie

Publicerad 2015-01-29 18:16:23

Vad härligt att du tyckte om skolan du besökte och att du längtar lite efter oss på PU ibland! Vi har ju sett några förskolor tillsammans på våra studieresor! Det låter som denna var den bästa.,,, Kram Marie

Svar: Kram!
Cissi

Postat av: Regina

Publicerad 2015-01-30 18:41:51

Härliga upplevelser,Cissi och vi kan delta i allt.Tack att du är en sån flitig och fin skrivare/observatör .:)ma :)pa.

Svar: Tack mamma och pappa ! OCH för posten samt den spännande artikeln om Görlitserpark !!!!
Cissi

Postat av: Marie

Publicerad 2015-01-30 21:57:32

Ja duktigt vaaaa😀😘! Kram Igen Marie

Svar: Bästa tekniska kollegan i min årgång ever !
Cissi

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cissi

Jag och min familj,provar att bo ,leva & plugga i Berlin för en stund .Annars jobbar, finns och trivs jag bra i Sollentuna! Men just nu är vi här.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela