juliniberlin.blogg.se

Vi har alltid önskat att få prova på att bo utomlands , gärna i Tyskland, då vi har anknytning dit.Mina föräldrar som båda är Tyska invandrare har gett mig den bästa "basen" att uppskatta detta stora Europeiska land, dess kultur, mat, traditioner mm. Då min man ville plugga i Düsseldorf under 3 månader så tänkte vi till ! Ska jag vara själv med tonåringen hemma? Nej tack.( och detta är ömsesidigt.) Ska mannen pendla? Hur skulle det se ut om vi tog en tid tillsammans nu istället för detta eviga "det gör vi sedan", när barnen blivit äldre, när gammal behövande släkt ej finns, när ditt och när datt etc..., ni känner säkert igen resonemanget.Nu är NU och nu mår VI bra och har möjlighet. ..nu kör vi - häng med om du vill!

Frukost och bibliotek

Publicerad 2015-01-08 21:43:00 i Allmänt,

Vi har hunnit med fler skolbesök och fler kullinariska möten! Favorit är frukost på A.Horn på Carl-Herz-Ufer 9, alldeles i närheten av oss . Ljuvliga bagels och rikligt med pålägg, färskpressad juice och super mysig lokal och personal. Lokala råvaror och allt hemmagjort. På helgen får man boka bord.Berlinare träffas ofta ute på helgerna för att äta frukost eller brunch. Ett annat Cafe man rekomenderade var Cafe Rix i Neükölln- det var vi dock ej så impade av -men miljön var spännande. Lokalerna byggdes runt 1800 talet och har känsla an "klassiskt kaffehus ".Man har olika evenemang i andra delar av huset ,som dans och teater.Lite längre bort finner vi även Neuköllner Operan och en gammal biograf (Passagen Kino ) som förutom en del aktuella filmer sänder mer "kult" och alternativa rullar.Men det hade vi inte tänkt att besöka idag. Det som stod på listan var nämligen ett biblioteks besök och några fler skolbesök. Skolbesöken gick som tidigare.. Bibliotekets besöket gick betydligt snabbare. Dock krävdes pass pch Bürgeramt stämpeln (underlaget med bevis på vår fasta adress) samt en långt samtal om mina rättigheter och skyldigheter i samband med innehavandet av lånekortet. 100 kr & 1 timma senare fick jag mitt lånekort ! Nu kan jag frossa i litteratur av alla slag, cd skivor, filmer mm och har tillgång till föreläsningar ,bokträffar, konstutställningar etc. Jag tror att vi kommer att hänga här en del ! Invigde kortet med att låna 2 Tyska filmer, en handlade om muren och hur 2 unga människor blev förälskade på var sin sida av denna ! En härlig tysk "feelgood " film , med humor, kärlek och en del allvar..
 
 

Kommentarer

Postat av: Marit

Publicerad 2015-01-13 12:27:40

Härligt att läsa vad ni får uppleva och det är bra att ni kollar alla ställen innan vi kommer.
Kram till er alla <3

Svar: <3 Precis så tänkte vi :) Kram
Cissi

Postat av: Dominique

Publicerad 2015-01-13 20:16:32

Åh vad ni njuter! Härligt att få vara med på ett hörn :-)

Frukost ute är väldigt mysigt. Men var är croissant med Nutella på, undrar jag?

Svar: Hej Dominique :)Hahah ja det kan man undra , var är Nutellan ???Har haft mer sug efter Plommon sylt och olika skinkor och ost just nu..men ska självklart rapportera om Nutella och croissant så småningom.Kram
Cissi

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cissi

Jag och min familj,provar att bo ,leva & plugga i Berlin för en stund .Annars jobbar, finns och trivs jag bra i Sollentuna! Men just nu är vi här.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela