juliniberlin.blogg.se

Vi har alltid önskat att få prova på att bo utomlands , gärna i Tyskland, då vi har anknytning dit.Mina föräldrar som båda är Tyska invandrare har gett mig den bästa "basen" att uppskatta detta stora Europeiska land, dess kultur, mat, traditioner mm. Då min man ville plugga i Düsseldorf under 3 månader så tänkte vi till ! Ska jag vara själv med tonåringen hemma? Nej tack.( och detta är ömsesidigt.) Ska mannen pendla? Hur skulle det se ut om vi tog en tid tillsammans nu istället för detta eviga "det gör vi sedan", när barnen blivit äldre, när gammal behövande släkt ej finns, när ditt och när datt etc..., ni känner säkert igen resonemanget.Nu är NU och nu mår VI bra och har möjlighet. ..nu kör vi - häng med om du vill!

Föräldrarinsatser och Turkisk mat

Publicerad 2015-01-25 11:39:02 i Allmänt,

Gutenmorgen. Efter gårdagens föräldrararbete i Linus skola 6 x 2 timmars skurande på 12 toaletter ,hall och huvudentre känner vi oss ganska möra! Belöningen efter insatsen, förutom trevliga möten med andra föräldrar under dagen var att sonen,maken och jag åkte till Hasir Kreuzberg , Das Turkische Restaurant vid KottbusserTor. Här var det proppfullt ! (I regel är lördagen den stora gå ut & äta middag dagen här) Vi kom ganska sent och man kan som oftast inte boka bord under helgerna ,så vi fick vackert vänta. Det speciella på Hasir är att man träkolsgrillar maten.Det osar och fräser och personalen springer fram och tillbaka hela tiden med stora lass grönsaker, nybakat bröd olika lamm och kött rätter ,iskall turkisk öl och hummus. Stämningen och ljudnivån är hög ,kön ringlar lång och man kindpussas om man är stammis eller från turkiet ,och vi som tålmodigt står på tur blir ganska snabbt omhändertagna på bästa sätt ! Maten är ljuvlig här och som svensk har man fördelen att oftast få ett extra ord av vänlighet och glädje, då många (både Tyskar och Turkar) känner till eller har varit i Sverige . Pratar man med män- så är det självklart de svenska kvinnornas skönhet man har i focus. Är det kvinnor, berör man oftast den vackra naturen, allemansrätten (nej Erik.H -det betyder inte ficklampa!:) ) och den skandinaviska svala inredningen. Under kvällen hade vi alltså äran att prata med Kemal på Hasir.Snabb som en vessla och översvallande glad över vackra svenska kvinnor.Han hade aldrig varit i Sverige , men önskade att få möjlighet att besöka "oss" någon gång. Mätta och trötta åker vi hem och jag somnar nästan omgående i soffan.Trodde att jag skulle hålla mig vaken ,på TVn knappade jag in en "Krimmi " = Deckare av Maria Wern, med Eva Rööse i huvudrollen-mycket skumt att se svensk film dubbad till tyska! I dag söndag vaknar både sonen och jag med halsont och förkylnings känsla. Efter en lång frukost var planen att vi skulle gå på besök i bunkrar och Berlins Under ground .Vi får dock skjuta på det besöket och ägnar oss i stället åt sonens kemiläxa ,honung, the och gurgling med japansk pepparmynts olja! Vi måste samla krafter till nästa veckas skola och arbete! Trevlig fortsatt söndag önskar jag er.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cissi

Jag och min familj,provar att bo ,leva & plugga i Berlin för en stund .Annars jobbar, finns och trivs jag bra i Sollentuna! Men just nu är vi här.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela