juliniberlin.blogg.se

Vi har alltid önskat att få prova på att bo utomlands , gärna i Tyskland, då vi har anknytning dit.Mina föräldrar som båda är Tyska invandrare har gett mig den bästa "basen" att uppskatta detta stora Europeiska land, dess kultur, mat, traditioner mm. Då min man ville plugga i Düsseldorf under 3 månader så tänkte vi till ! Ska jag vara själv med tonåringen hemma? Nej tack.( och detta är ömsesidigt.) Ska mannen pendla? Hur skulle det se ut om vi tog en tid tillsammans nu istället för detta eviga "det gör vi sedan", när barnen blivit äldre, när gammal behövande släkt ej finns, när ditt och när datt etc..., ni känner säkert igen resonemanget.Nu är NU och nu mår VI bra och har möjlighet. ..nu kör vi - häng med om du vill!

Dryck och doft.

Publicerad 2015-01-23 12:14:22 i Allmänt,

Jag önskar att jag kunde samla in dofter i en flaska och sända dem till er.= Flaskpost ! Med bästa (enligt mig själv) doft minnen som innehåll. Kan låta märkligt..men när jag öppnar den gamla träporten till fastigheten där vi bor så är det heeelt underbart att mötas av luften utanför-frisk kyla (kan det dofta?..ja det tror jag ni tycker) och (håll i er nu ) BRUNKOL ! Jag menar inte ett av många recept på grönsaken kål ,utan brunkol som man eldar med. Barndomens somrar i Werdau hos min mormor och morfar sköljer över mig med glädje. Morfars ljusblåa stolthet Trabanten (se bild på min blogg under "om" på höger sida) står puttrande & skramlande på gatstensbelagda Katharinenstrasse. Ur fönstret närmast oss hänger en storbystad kvinna ut sitt huvud (och mera) för att prata eller titta på oss "Aus Westen".Cigarett rök blandas med olika dofter från grytor som mormor ständigt hade på spisen . (Lunch heter som bekant Mittags Essen i Tyskland och är det viktigaste målet under dagen här .Ni förstår vad min mormor och moster hade att göra när hela stora familjen ,vänner och bekanta skulle träffas under sommarlovet !) En bit bort har bagaren sin butik.Det var varmt och litet där inne och ångorna från allt det goda är som en knockout för mig som har ett extra "sinne" för dofter! Bageriet har ständigt en dörr som öppnas och stängs, och här sipprar de mest ljuvliga dofter ut. Vanilj, smör, mandel ,plommon och körsbär, Streuchelkuchen (som smuldeg på våra pajer ) och surdegsbröd..allt i en härlig symfoni ! Alla dessa dofter svävar runt bland den största: Brunkolen ! Inte nyttigt att inandas på något sätt-men man hade föga val ! Än idag används brunkol i stor utsträckning som energi -fortfarande ej så nyttigt, men ack så förförisk för mina (lukt) sinnen! Samtliga tyska delstater har åtagit sig att fasa ut kolkraften ur sina energisystem och Svenska Vattenfall är ej så poppis här av flera anledningar.Tex.att man från Vattenfalls sida vill öppna nya kolgruvor och därmed även tvångs förflytta människor som bor i dessa områden.Fortsättning följer-men det är inte bra reklam för Sverige, har fler Berlinare syrligt informerat oss om!
 
Familjen får ha tålamod med mig när vi är ute. Helt plötsligt ropar jag STOP: Jag måste andas extra här.Stannar upp, blundar och verkligen s u p e r IN alla ljuvliga minnen genom näsan. Eller när vi ska dricka kaffe (låter så mycket trevligare än det simpla "fika" , hör här; Wir wollen Kaffe trinken und vielleicht ein Stück Kuchen essen! Ljuvligt i mina öron..snålvattnet rinner och ögonen tåras..Vi ska dricka kaffe och kanske äta en bit kaka !! Låter sååå mycket godare än: "Ska vi ta en fika ". För att göra detta krävs dock "lukt prov" antingen går jag själv lite nonchalant in i bagerit och sveper runt med blicken , fast jag i själva verket "luktar" runt med näsan.Min älskade chef och kollega har å det bestämdaste sagt att det är "apfasoner" att lukta på allt,så jag försöker verkligen att tänka på att göra det diskret :) För omväxlings skull kan jag även skicka in mannen..han vet precis vad jag menar och har lärt sig att uppskatta och förstå skillnaden mellan bageri och BAGERI. I dessa dagar är det dock tämligen svårt..se tidigare blogg då vi pratar om frukost bröden. Det ser och doftar ok ,kanske tom riktigt bra vissa gånger..men SMAKEN är inte densamma..Kaffet har också blivit en uppgift att reda ut. Mina tankar går om igen till barndommens kaffe och lemonad bord i oma och opas kolloniträdgård (oma= mormor ,opa = morfar).Grönt gräs och solvarma trädgårdsgångar.Blommor..den egna fixade poolen där alla barn ständigt plaskade runt.Tjärad papp var den gjord av- vilken underbar kombo i lukt sammanhang! Bagaren eller oma med hjälp av mamma och andra , har av skördade bär och frukter gjort stora flak av de ljuvligaste kakorna man kan tänka sig. Barnen fick lemonade (som läsk) och de vuxna kaffe samt kaffe grädde till .Mmmm !Och vi pratar inte fina bönor i dyra maskiner utan FILTER kaffe . Helst ur tunnt vackert Meisen porslin ,och ur en fin kaffe kanna ,ingen klumpig termos ! Mannen och jag har gått igenom olika märken pulverkaffe & "pads " (vill ej göra reklam för någotdera ) ,men inget funkar för våra kräsna smaklökar..och nästan ingen gör "gammeldags filter kaffe" längre . Som ni vet finns ingen vanlig bryggare i lägenheten.Men hemma i Sverige finns fler instuvade i bastun!!! Onödigt..till slut har vi dock köpt in en glaskanna med en plastfilter hållare, en mindre variant filter och nymalda bönor från närliggande stor kaffe expert kedja.Varje kväll gläder jag mig åt morgondagens kaffe.Provar mig fram och maken är trogen försökskanin.Vi har nästan hittat rätt böna-rätt malning- rätt mått och rätt doft nu. Så, kära vänner och följare, stora som små..ni som känner mig ,vet att min näsa sällan har fel. Jag hoppas att ni genom denna blogg har fått ett "lukt" prov på min vardag i dessa sammanhang. Bilden kan jag tillägga, har inget med detta att göra- men eftersom titeln har dryck i sig så bifogar jag maken, i den av honom mest besökta avdelningen på samtliga affärer i krokarna. Från grönsakshandlaren till stora super markten.Jag står med lång handlings lista och han är plötsligt bara borta! Men..han är inte sååå svår att hitta igen. Den andra bilden tillägnas alldeles speciellt  till vår gode vän och Gourmet Zebo ! Kanske inte den bästa sorten av din favorit, men häftigt att hitta cool design i en simpel affär ,bland extrapriser och finare viner ! Tänkte direkt på dig ! Ni andra : trevlig helg !

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2015-01-23 17:08:14

Greta och du har liknande näsor:) Hon har doftminnen till allt, kram

Svar: Åh vilken gåva ! Kram till er alla ! //Cissi
Cissi

Postat av: Zebo

Publicerad 2015-01-26 22:51:20

Mmm, jo det doftar onekligen lite brunkol även här på Folkungagatan, när jag läser din härliga skildring!
Absinten:
Är det verkligen en Bag-In-Box-absinth..?!
Fast det var nog tur att ni inte köpte nån - Titta bara på den Gröna Fén nere i vänstra hörnet. Så vill man definitivt inte bli när man dricker absint.
Bra Absint blir snarare sån här av:
http://www.autophonics.com/pics/absinthe_robette.jpg

Svar: HAhaha...nej inte vill man bli en grön fe inte! jag ska kika på länken..Det var små flaskor, ingen Bag in box..små flaskor är ju annars jättebra ,för resan eller annat oväntat ! Jag har alltid med fernet el underberg som magmedec. I små flaskor :)
Cissi

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cissi

Jag och min familj,provar att bo ,leva & plugga i Berlin för en stund .Annars jobbar, finns och trivs jag bra i Sollentuna! Men just nu är vi här.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela