juliniberlin.blogg.se

Vi har alltid önskat att få prova på att bo utomlands , gärna i Tyskland, då vi har anknytning dit.Mina föräldrar som båda är Tyska invandrare har gett mig den bästa "basen" att uppskatta detta stora Europeiska land, dess kultur, mat, traditioner mm. Då min man ville plugga i Düsseldorf under 3 månader så tänkte vi till ! Ska jag vara själv med tonåringen hemma? Nej tack.( och detta är ömsesidigt.) Ska mannen pendla? Hur skulle det se ut om vi tog en tid tillsammans nu istället för detta eviga "det gör vi sedan", när barnen blivit äldre, när gammal behövande släkt ej finns, när ditt och när datt etc..., ni känner säkert igen resonemanget.Nu är NU och nu mår VI bra och har möjlighet. ..nu kör vi - häng med om du vill!

Bürgeramt besök 2/1 2015

Publicerad 2015-01-02 22:46:00 i Allmänt,

Idag satt jag och familjen snällt på kall plaststol, med ifyllda formulär, (tack mamma) äktenskapsbevis ,pass och liten svettig hand runt nummerlappan med ärendenummer 152545 på Bürgeramt,en myndighet som registrerar dig enl alla konstens regler och som 4 veckor senare ger dig ett "bevis" på att du bor i Berlin.Detta underlag måste visas om man tex söker arbete eller vill öppna ett bankkonto. Rara Fru Schmitt tog emot oss i ett stort rum med plastgolv och döda blommor i fönstret.På väggen fanns gamla svartvita bilder från Alexanderplatz utan Tv torn, men med spårvagnar som drogs av hästar! Gammalt möter nytt tänkte jag när vår handläggare matade in alla uppgifter via det ergonomiska tangentbordet till datorn på ett kick... nu är vi ännu närmare Berlin känns det som! Dags för mat tycker sonen och så äter vi således även kebab som lunch denna dag ,fast från annan kiosk.Tanken är att vi ska smaka på många olika kebaber för att utröna vilken/vilka som är bäst -kanske tom göra en "kebabkarta"? Vems var denna ide tro? Imorgon blir det frukost på Alexanderplatz /Fernsehrturm kl 10.15. Hur ska jag kunna vänta sååå länge på mitt morgonkaffe ? Vi får se hur det går..

Kommentarer

Postat av: Margaretha

Publicerad 2015-01-03 11:19:01

BRA idé med kebabkarta, ju!

Svar: Det ska jag framföra <3
Cissi

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cissi

Jag och min familj,provar att bo ,leva & plugga i Berlin för en stund .Annars jobbar, finns och trivs jag bra i Sollentuna! Men just nu är vi här.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela