juliniberlin.blogg.se

Vi har alltid önskat att få prova på att bo utomlands , gärna i Tyskland, då vi har anknytning dit.Mina föräldrar som båda är Tyska invandrare har gett mig den bästa "basen" att uppskatta detta stora Europeiska land, dess kultur, mat, traditioner mm. Då min man ville plugga i Düsseldorf under 3 månader så tänkte vi till ! Ska jag vara själv med tonåringen hemma? Nej tack.( och detta är ömsesidigt.) Ska mannen pendla? Hur skulle det se ut om vi tog en tid tillsammans nu istället för detta eviga "det gör vi sedan", när barnen blivit äldre, när gammal behövande släkt ej finns, när ditt och när datt etc..., ni känner säkert igen resonemanget.Nu är NU och nu mår VI bra och har möjlighet. ..nu kör vi - häng med om du vill!

Helg i kulturens tecken.Glädje och sorg

Publicerad 2015-02-15 21:07:00 i Allmänt,

Fassbinders föreställningen "Rädsla som urholkar själen"-den handlar bla om främlingsfientlighet och kulturskillnader -På Maxim Gorki Theatern har man blandat om både tolkningarna av sina uppsättningar och skådespelarna.En härlig blandning av framförallt turkiska skådespelare ,men även tyska. Temat är högaktuellt fast pjäsen från Fassbinder är från 1974. På väggarna fanns två skärmar med engelsk text-i salongen fanns männsikor från hela världen.Det var knäpptys under allvarliga scener och glada tillrop när humorn och glädjen fick utlopp i pjäsen.Efter föreställningen apploderade vi alla mycket länge -Tack vännen Stefan Petraschewsky ,för att du bjöd oss på denna upplevelse och att vi fick möjlighet att sitta på "pressens platser " 4 .de raden ! Mitt lyckonummer också! Idag var det så dags för röda mattan på Berlinale och se stor filmen Selma, filmen om Dr Martin Luther King och hans kamp med så många , för så många självklarheter-för oss vita sedan urminnestider-för svarta ,endast sedan 1965 -Civil Rights !
Jag var upprymd efter dessa två dagars evenemang-det är gripande, rörande och upprörande .På många sätt. Tex. Vad människor kan göra och säga mot minoriteter, nationaliteter och människor med annan bakgrund eller hudfärg. Att våra fördommar och /eller bristen på kunskap och kanske rädslan för det man inte vet så mycket om, kan göra med oss själva ,och mot andra. Att dessa ämnen fortfarande är aktuella och att sättet mot de som blir utsatta för våra fördommar förfinas och blir allt mer onda och förnedrande..detta sker 2015 ,när historierna bakom oss borde ha lärt oss så mycket .När lugnet har lagt sig i mig och jag kunnat smälta och få tid till reflektion återkommer jag.Tills dess: Hur är du mot din nästa? Även den du inte känner så väl ? Oavsett bakgrund och hudfärg ?Öppen och vänlig ? Otålig och tvär ? Missunsam och misstänksam ? Om du vågar-rannsaka dig själv och försök prova en annan sida ifall dina svar är" negativa".
Vi hörs snart igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cissi

Jag och min familj,provar att bo ,leva & plugga i Berlin för en stund .Annars jobbar, finns och trivs jag bra i Sollentuna! Men just nu är vi här.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela