juliniberlin.blogg.se

Vi har alltid önskat att få prova på att bo utomlands , gärna i Tyskland, då vi har anknytning dit.Mina föräldrar som båda är Tyska invandrare har gett mig den bästa "basen" att uppskatta detta stora Europeiska land, dess kultur, mat, traditioner mm. Då min man ville plugga i Düsseldorf under 3 månader så tänkte vi till ! Ska jag vara själv med tonåringen hemma? Nej tack.( och detta är ömsesidigt.) Ska mannen pendla? Hur skulle det se ut om vi tog en tid tillsammans nu istället för detta eviga "det gör vi sedan", när barnen blivit äldre, när gammal behövande släkt ej finns, när ditt och när datt etc..., ni känner säkert igen resonemanget.Nu är NU och nu mår VI bra och har möjlighet. ..nu kör vi - häng med om du vill!

Glögg , Glühwein och val

Publicerad 2014-12-29 21:44:00 i Allmänt,

Funderar över olika glöggsorter.Både insida och utsida kan se olika ut.Superstark, mittimellan och svag .Bio(ekologisk på svenska ) ,snygg design (" smaksak" såklart !) ,traditionell (vem bstämmer vad traditionell står för ?) osv...så många val...vilken tur att vi tog med oss "årets glögg" från det statliga stället i Svedala ! Då slipper vi valvåndan i mataffären här :) precis som ni slapp (om) valet där( hemma)! Fast det hade vi självfallet velat påverka om det hade blivit aktuellt.Från kyldisken där vi letar efter gott smör (finns inget Bregott här:( ) till godisdisken, där trängs både bilar ,polly och div känd Mmmm choklad,  med för mig tyska kända karameller och julgodisar .Förbi massor av vin ,öl och just nu ,glögg och Glühweinsorter! Förra inlägget handlade om att åka till vårat nya "hem"- detta har inget med det innlägget att göra alls...bara en fundering på hur varor,märken, design ,olika  godissorter ,och välkända smaker både kan ge positiva minnen och känslor, saknad och glädje ,mersmak och avsmak...I största allämnhet en reflektion över saker man konsumerar och där design av varan också betyder så mycket för helheten- vilken sort skulle ni välja utifrån utsidan ?
 

Kommentarer

Postat av: victoria

Publicerad 2014-12-30 11:47:32

Bio Kunzmann tror jag du tog. ;-)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cissi

Jag och min familj,provar att bo ,leva & plugga i Berlin för en stund .Annars jobbar, finns och trivs jag bra i Sollentuna! Men just nu är vi här.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela