juliniberlin.blogg.se

Vi har alltid önskat att få prova på att bo utomlands , gärna i Tyskland, då vi har anknytning dit.Mina föräldrar som båda är Tyska invandrare har gett mig den bästa "basen" att uppskatta detta stora Europeiska land, dess kultur, mat, traditioner mm. Då min man ville plugga i Düsseldorf under 3 månader så tänkte vi till ! Ska jag vara själv med tonåringen hemma? Nej tack.( och detta är ömsesidigt.) Ska mannen pendla? Hur skulle det se ut om vi tog en tid tillsammans nu istället för detta eviga "det gör vi sedan", när barnen blivit äldre, när gammal behövande släkt ej finns, när ditt och när datt etc..., ni känner säkert igen resonemanget.Nu är NU och nu mår VI bra och har möjlighet. ..nu kör vi - häng med om du vill!

Gott Nytt år ! Eller "Guten Rutsch "som man säger här!

Publicerad 2014-12-31 18:24:14 i GOTT SLUT!,

Jag har promenerat på Bergmanstrasse och insupit smällare, currywurst doft , alla människor från olika håll och kanter ( I våran trakt /Kreuzberg lever ca 30% från olika nationaliteter ). Jag har handlat goda ostar och färska kryddor samt fantastiskt lamm och kyckling från den närmsta lilla "Turkiska mini livs." Vatten och öl från en annan supermarkt, färskt bröd från bagaren runt hörnet och olika kryddor  hittade jag på en helt otrolig affär runt hörnet som enbart har ekologiska och biodynamiska produkter, allt från smink, barnmat,drycker, kakor , pålägg, kött , fisk , ägg och mjölk produkter till färska grönsaker, frukt och vinsorter-helt fantastiskt ! (Och inte alls så dyrt!))
 
Mannen har ont i foten efter all flytt och trappor utan hiss..vilat mest hela dagen och sonen är så nöjd i sitt krypin..Ville boka ett Hamam för kvinnor den sista detta 2014,  för att liksom "skrubba" av mig det gamla året och börja "som ny" inför 2015- men fler verkade ha samma ide-det var fullbokat  så jag promenerade istället !
 
Nu är vi klara för en härlig Nyårsmiddag på stan.. Vi har beställt bord på en fin Asiatisk Restaurang och sedan ska vi trängas på Brandenburger Tor !Allt det bästa till ER från OSS.
Vi hoppas att ni får en ljuvlig kväll, ett gott slut och ett fantastiskt Nytt 2015 !

Kommentarer

Postat av: Victoria

Publicerad 2014-12-31 20:12:26

Vi har precis skålat med miss Sofie och mr Winterbottom och admiral Sneider. Fredrik lagade en gratineras hummer. Nu ska vi måla om i sovrummet. Ut med det gamla in med det nya. Känns oerhört lovande. Gott nytt år önskar Tengstrands.

Svar: Åh så roligt! Vilka krafttag efter lite hummer och vin! Kan bara bli bätter ! Tänker på er & god fortsättning! Stor kram ! //C & CO
Cissi

Postat av: Zebo

Publicerad 2015-01-01 21:42:38

Jah, Gott Nytt År på er alla tre!
Och gratulationer för den lyckade flytten (foten läker snart...) och inte minst för den fina bloggen!

Z

Svar: Tack det samma Zebo ! Roligt att du tar dig tid att läsa. Vi tänker ofta på dig ska du veta! Så mycket god mat och dryck & mysiga ställen som vi tror du skulle gilla! Hoppas att allt är väl med dig och familjen! Kram
Cissi

Postat av: regina

Publicerad 2015-01-01 22:19:43

Vad härligt!!har sett firandet vid Brandenburger Tor, i TV men inte upptäckt er!!haha !! hoppas det gick bra med dessa människomassor.Tänker på er puk.

Svar: Det var konstigt :) Jag har skrivit till dig på mejlen också mamma ! Tänker på er med! Kram
Cissi

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Cissi

Jag och min familj,provar att bo ,leva & plugga i Berlin för en stund .Annars jobbar, finns och trivs jag bra i Sollentuna! Men just nu är vi här.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela